Annons:

Turistbarriärer rivs för att locka danskar

Fyra transportörer, två städer, sju regioner och mängder av små turistföretag. När VisitSweden genomför den största turistsatsningen någonsin mot Danmark ställs höga krav på samverkan för att få ut maximal effekt.

– Det är unikt att alla sydsvenska regioner deltar. Även små privatägda aktörer kan delta genom att den lägsta investeringsnivån bara är 3 000 kronor. Vi har också skapat en struktur där vi delar kunskap och bidrar därmed till att destinationerna och människorna bakom utvecklas, säger Niels Mouritzen, regionchef för VisitSweden Region North.
I tre år fram till 2011 satsas nästan 60 miljoner kronor för att locka danskar till Sydsverige. Genom kraftsamlingen har man dragit optimal nytta av den svaga kronan. Till och med juli har Skåne, Småland, Halland, Blekinge och Bohuslän som deltar i partnerskapet ökat danska gästnätter med i snitt 57 procent.
Största kommersiella partners är tågbolaget DSB First (driver tågtrafiken från Danmark till Göteborg, Kalmar och Karlskrona), Öresundsbron, Stena Line och Scandlines. Kampanjen omfattar både tv-reklam, tidningsannonsering och resesajter. Attraktionerna inom till exempel shopping, kultur och natur finns på kampanjsajten Meresverige.dk.
Den organisatoriska strukturen ska snabbt fånga upp önskemål från den danska marknaden.
– När danska medier ville tipsa om svenska kräftskivor skickade vi ut en förfrågan i vårt nätverk och två dagar kunde vi berätta om tolv hotell och restauranger som arrangerar kräftskivor för sina gäster.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.