SAS rapporterar oförändrad kabinfaktor för september på 70,6 procent. Trafiken har minskat 17,7 procent, vilket är lika mycket som flygbolaget under månaden har sänkt sin kapacitet.
– Effekterna av den globala recessionen är omfattande i hela flygindustrin och betydande sparprogram implementeras för att hantera ett rekordhögt yieldfall i branschen. Vår kabinfaktor som fram till augusti visade på en ökande tendens, var oförändrad i september. Kapacitetsminskningen fortsätter i enlighet med implementeringen av Core SAS-strategin och som tidigare annonserats tas ytterligare fyra flygplan ur trafik i slutet av oktober, säger Mats Jansson, vd och koncernchef.
Avkastningen, yielden, sjönk ytterligare 8,8 procent under augusti månad och väntas fortsätta nedåt under september.
– Att vi indikerar en fortsatt nedgång i yielden för september och framåt kommer att påverka resultatet negativt för det fjärde kvartalet 2009. Utvecklingen visar med stor tydlighet vikten av att genomföra kostnadsprogrammet i Core SAS, där vi fortsatt ligger före plan, och att vi fullt ut stänger vårt kostnadsgap genom de pågående förhandlingarna med fackföreningarna, säger Mats Jansson.
– Effekterna av den globala recessionen är omfattande i hela flygindustrin och betydande sparprogram implementeras för att hantera ett rekordhögt yieldfall i branschen. Vår kabinfaktor som fram till augusti visade på en ökande tendens, var oförändrad i september. Kapacitetsminskningen fortsätter i enlighet med implementeringen av Core SAS-strategin och som tidigare annonserats tas ytterligare fyra flygplan ur trafik i slutet av oktober, säger Mats Jansson, vd och koncernchef.
Avkastningen, yielden, sjönk ytterligare 8,8 procent under augusti månad och väntas fortsätta nedåt under september.
– Att vi indikerar en fortsatt nedgång i yielden för september och framåt kommer att påverka resultatet negativt för det fjärde kvartalet 2009. Utvecklingen visar med stor tydlighet vikten av att genomföra kostnadsprogrammet i Core SAS, där vi fortsatt ligger före plan, och att vi fullt ut stänger vårt kostnadsgap genom de pågående förhandlingarna med fackföreningarna, säger Mats Jansson.