Annons:

Air France KLM:s nya kortavgift retar kunder

Air France KLM:s nya kreditkortsavgift på 75 kronor som införs i Sverige från 1 december väcker upprördhet bland resebyråer och travel managers.

Men trots detta blir det allt vanligare ute i Europa att även de stora flaggbolagen inför det. Lufthansa har redan infört en kreditkortsavgift på 5 euro i exempelvis Tyskland, Frankrike och Finland. Till skillnad från Air France KLM erbjuder Lufthansa ett kostnadsfritt betalningsalternativ online, Paypal.
– Vi har inte haft några reaktioner, eftersom Paypal är ett välkänt och accepterat betalningssystem, säger Aage Duenhaupt, europeisk kommunikationsdirektör på Lufthansa.
I Skandinavien har Lufthansa inte infört avgiften. Det har inte heller nära samarbetspartnern SAS.
– Vi ska inte ha några dolda avgifter, tvärtom. Grundtjänsterna ska ingå och täckas av det totalpris vi kommunicerar på marknaden, som kreditkortskostnad, bagage och val av säte, säger presschef Niclas Härenstam på SAS Sverige.
Air France KLM:s avgift på 75 kronor gäller samtliga biljettklasser och för alla distributionskanaler. Det stora undantaget är företag med avtalspriser.
– Att vi valde Sverige först beror på att det var möjligt rent juridiskt och det blir en viktig del i vårt effektiviseringsprogram. Kreditkortsavgiften står för cirka 2,5 procent av den totala biljettkostnaden och vår kostnad för detta ökar kraftigt, säger nye Sverigechefen Noud Duyzings.
Han framhäver att den nya kreditkortsavgiften inte täcker hela kreditkortskostnaden. Resebyråer och travel managers har ändå reagerat negativt.
– En avgift på kort är vansinnigt eftersom det är det mest effektiva sättet för betalning, säger Electrolux global travel manager Jo-Achim Hamburger till BTN Online.
Att företagens avtalspriser är undantagna är enligt honom föga tröst, eftersom de används allt mer sällan av företagen. Resebyråföreningens vd Tomas G Olsson suckar över den ökande floran av avgifter som flygbolagen lägger på utöver grundpriset.
– Det är sorgligt med dessa pålägg. Flygbolagen borde sätta ett slutpris som bär sig, men när alla ska konkurrera med priset vågar inte alla göra det.
Nour Duyzing tycker inte att det är rättvist att lägga in kreditkortsavgiften i ett totalpris.
– Kunder som betalar online via sina banker ska inte drabbas. Det är kunderna som betalar med kort som ska stå för extrakostnaden.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024