Malaga, Barcelona och Rom ska trafikeras tre gånger i veckan, Aten, Palma, Barcelona och Milano en till två gånger i veckan. För att klara expansionen leasar City Airline två MD 87:or med plats för 125 personer och anställer 50–60 piloter och kabinpersonal.
Är MD 87:or lika stora miljöbovar som MD 80?
– Alternativet för oss hade varit att flyga med plan där vi måste mellanlanda och ur den aspekten är det här mer miljövänligt. Inom två–tre år ska vi investera i helt nya flygplan, säger Jimmie Bergqvist.
City Airlines satsning hälsas med tillfredsställelse på Landvetters flygplats. När Sterling gick i konkurs var Norwegian snabba att gå in och ta över vissa semesterlinjer från Stockholm och Köpenhamn. På sistnämnda flygplatsen gick även Transavia in. Motsvarande inträffade inte i Göteborg. Med City Airlines nya linjer blir antalet utrikeslinjer 49. 19 av dessa är City Airlines.
– Det är en fantastisk satsning City Airline gör. Vi vill vara hela Västsveriges flygplats och med rätt destinationer till rätt priser kan vi fortfarande nå fler resenärer i ett större upptagningsområde, säger flygplatschef Olle Sundin.
Är MD 87:or lika stora miljöbovar som MD 80?
– Alternativet för oss hade varit att flyga med plan där vi måste mellanlanda och ur den aspekten är det här mer miljövänligt. Inom två–tre år ska vi investera i helt nya flygplan, säger Jimmie Bergqvist.
City Airlines satsning hälsas med tillfredsställelse på Landvetters flygplats. När Sterling gick i konkurs var Norwegian snabba att gå in och ta över vissa semesterlinjer från Stockholm och Köpenhamn. På sistnämnda flygplatsen gick även Transavia in. Motsvarande inträffade inte i Göteborg. Med City Airlines nya linjer blir antalet utrikeslinjer 49. 19 av dessa är City Airlines.
– Det är en fantastisk satsning City Airline gör. Vi vill vara hela Västsveriges flygplats och med rätt destinationer till rätt priser kan vi fortfarande nå fler resenärer i ett större upptagningsområde, säger flygplatschef Olle Sundin.
KATARINA MYRBERG