Annons:

Mitt i krisen: stormigt på resebyråtoppen

Finanskrisens mörker bredde ut sig över resebyråerna fjolårets sista månader. De tuffa tiderna har fortsatt i år, men allt fler tror att botten nu är nådd.    – Vi anar ljuset i tunneln. Världsekonomin håller på att repa sig, men sedan lär det ta några månader innan företagen vågar resa igen, säger Kaveh Atrak, Nordenchef för American Express.

Det var full FART för resebyråerna under 2008 – ända tills finanskrisen abrupt avslutade de goda tiderna. Ändå kan fjolåret knappast betraktas som något katastrofår och många väntar sig att siffrorna för 2009 blir markant sämre. De hundra största resebyråerna ökade omsättningen med 4,1 procent till 36,2 miljarder. Resultatet drabbades dock mer av kristiderna och mer än halverades jämfört med året innan, från 284 miljoner kronor till 151 miljoner kronor. Det visar Travel News årliga sammanställning.
– Fjolåret bjöd på både vin och vatten, men som helhet blev året ändå okej. 2009 däremot är ett av de svåraste åren på väldigt länge, värre till och med än 2001 efter terrordåden i New York, säger Johan Wilson, vice vd för CWT i Norden.  
Carlson Wagonlits resultat för 2008 föll med 6,6 miljoner kronor till 15,9 miljoner både på grund av konjunktursvackan och omstruktureringskostnader i samband med Ark-förvärvet. Bolaget är inte ensamt om att tappa resultatmässigt. Av de hundra största resebyråerna försämrade 63 procent sitt resultat i fjol. Ändå hamnade bara 21 resebyråer på fel sida om strecket och visade röda siffror. Drygt hälften ökade sin omsättning. 
De stora vinnarna är onlinespelarna, som fortsatte att ta marknadsandelar av de traditionella resebyråerna. Tillsammans står de nu för knappt en tredjedel av listans omsättning och de första årens stora förluster är numera ett minne blott.
Etraveli lyckades tack vare en omsättningsökning på 583 miljoner kronor eller 21,6 procent klättra förbi Resia i listan och blir därmed fjärde största resebyrån i Sverige. Bland de femton största resebyråerna i Sverige är nu sex onlinebyråer. På topplistorna för bäst resultat, störst resultatförbättring, störst omsättningsökning, bäst omsättning per anställd och ökning av nyanställda duggar onlinebyråerna tätt.
Onlineresebyrån Travellink, som för några år sedan i det närmaste prenumererade på förstaplatsen på listan över störst förluster, glänser i årets lista med en resultatökning på 18,6 miljoner till 21 miljoner kronor.
– Vi har fått en volymeffekt på resultatet genom att vi kan hålla i våra fasta kostnader samtidigt som försäljningen växer kraftigt. Därmed får vi stor utväxling, säger vd Peter Carlsson. 
Onlinebyråernas lönsamhet gynnas av att de kan växa utan att anställa personal i någon större utsträckning samtidigt som produktiviteten är överlag hög. Deras omsättning per anställd pendlar mellan 17 miljoner, som exempelvis Travellink har, och 44 miljoner kronor som Travelstart, som toppar denna lista, har. Det är långt över de stora resebyråjättarnas omsättning på 6-10 miljoner. 
– Tack vare att vi har flera gånger så hög produktivitet kan vi hålla ett lågt pris, vilket har varit viktigt i tider då privatkunderna blivit allt mer priskänsliga, säger Peter Carlsson.
Fortfarande är trots allt American Express ohotad etta på listan. Genom en omsättning på drygt 6 miljarder står resebyrågiganten för 17 procent av listans totala värde. Även om omsättningen sjönk något gjorde American Express sitt bästa år någonsin resultatmässigt.
– Hade vi inte haft en kraftig nedgång under de sista månaderna på året, de tyngsta månaderna för oss affärsresebyråer, skulle vi haft ännu bättre resultat, konstaterar Kaveh Atrak, Nordenchef för American Express Business
Travel.
Även under 2009 har American Express drabbats hårt av nedgången i resandet. Vissa kunder har minskat sitt resande hela 70–80 procent.
– Nedgången hittills i år är 20 procent, men jag tror att det kan bli några procentenheter bättre under de sista månaderna i år. 
Sämre gick det för näst största resebyrån HRG Nordic, vars resultat minskade med nästan 12 miljoner till en förlust på 10,7 miljoner.
Blandresebyrån Resia lyckades trots krisen öka sin omsättning med 4,6 procent och göra ett resultat på 31,4 miljoner. Värre gick det för konkurrenten Ticket, som stod för den överlägset största resultatförsämringen under 2008, –100 miljoner kronor till en förlust på 38,6 miljoner.  Ticket Privat drabbades av vikande konjunktur redan under första kvartalet i fjol, medan den kraftiga nedgången på affärsresesidan kom först under hösten.
– Vi hade ett av våra sämsta år någonsin. Det berodde dels på konjunkturen, dels på att resultatet belastades med nästan 40 miljoner på grund av den misslyckade satsningen på Ticket Selection, säger Dag Tveterås, som tidigare år efterträdde Lennart Käll som koncernchef för Ticket. 
Ticket svarade med kraftiga åtgärdsprogram med personalneddragningar för att minska kostnaderna. I år har nedgången fortsatt, men Dag Tveterås tror att resebyråbranschen har nått en botten under hösten.
– Vi ser en ökning på privatresesidan som till viss del har samband med psykologi och det dåliga vädret i sommar. Vi får nog vänta lite på en uppgång i affärsresandet, som även här ligger ett halvår efter privatsektorn.  
Men det är inte bara de traditionella resebyråerna som drabbats av det minskande affärsresandet. Även Travellink ser en 20-procentig nedgång bland befintliga kunder.
– Tack vare att vi fått ett inflöde av nya kunder har vi dock kunnat öka omsättningen även i affärsresesegmentet med ett par procent, säger Peter Carlsson.
Vinstmarginalerna är som vanligt inget att skryta med hos resebyråerna. Bäst vinstmarginal har Panair/Doodle, 15,5 procent,  följt av lyxresebyrån Select Travel, 6,9 procent. Här är det främst mindre aktörer som är framträdande, medan de stora jättarna hamnar på efterkälken.
Trots att många börjar skönja tecken på ljusning kan den kraftiga nedgången under årets första åtta månader knappats kompenseras. Det mesta tyder på att 2009 års siffror kommer att bli en riktig rysare.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024