Annons:

Toppår för börsfavoriten Skistar

Skistar har blivit en börsfavorit mitt i lågkonjunkturen. Aktiekursen har mer än fördubblats på ett år. All-time low på 57 kronor per aktie i oktober är numera historia, i mitten på oktober låg kursen runt 130 kronor – långt över snittet på Stockholmsbörsen.

Rekordresultatet före skatt för helåret, som presenterades i början på oktober, ökade med 46 procent till 302 miljoner kronor. Omsättningen ökade med 10 procent till 1 635 miljoner. Det tryckte upp börskursen från 125 till över 130 kronor.
– Skistars aktie har visat sig mer motståndskraftig än många andra bolag, vilket hänger ihop med att Stockholmsbörsen domineras av industri- och verkstadsbolag. Det finns få orosmoln på Skistars himmel, förutom risken för en jättevarm december som skulle slå hårt mot lönsamheten, säger en analytiker till Travel News.
Handlarna på börsen, som vanligtvis älskar snabbväxande företag, verkar inte bry sig om att Skistar dragit ner på investeringstakten och satsar på organisk tillväxt inom sina fem skiddestinationer Sälen, Åre, Vemdalen, norska Hemsedal och Trysil.
– Bolaget har varit duktigt på att utveckla befintlig verksamhet och samtidigt sänka kostnaderna, säger analytikern.
Skistar är en valutavinnare i så mån att den svaga kronkursen fick danskar att vallfärda till svenska fjällen i vintras. Antalet danska gäster till Skistars destinationer ökade med 10 procent  samtidigt som ”stanna-hemma-i-Sverige-trenden” gav en 8-procentig ökning av svenska gäster.
Sälen förblir den stora kassakon inom koncernen. Nettoomsättningen för Sälen ökade med 12 procent, medan rörelseresultatet ökade med hela 40 procent till 165 miljoner. I Åre ökade rörelseresultatet med 22 procent till 66 miljoner.
– Vi är mycket nöjda med Åres utveckling, både före och efter alpina VM. Samtidigt har Åre, som har många konferensgäster, drabbats mer av lågkonjunkturen än våra övriga destinationer, säger Mats Årjes.
Framgångarna kopplat till de skidåkande gästerna i backen har täckt upp för affärsområdet Fastighets knackiga resultat, som sjönk från 41 till 7 miljoner kronor jämfört med året innan.
– I den här konjunkturen drar sig många för att köpa hus eller lägenhet i fjällen, konstaterar Årjes.
Bokningsläget inför vintern ser lovande ut, 8 procent över jämfört med samma period 2008. För att hålla lönsamheten kvar på den rekordhöga nivån ska Skistar fokusera på fem områden: fler svenska och utländska gäster, hålla igen på kostnader, få fler att förboka liftkort och skidhyra på nätet innan de kommer till destinationen samt nya affärsmöjligheter, som merchandise, försäkringar och andelslägenheter.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.