Annons:

Tuffa fackförhandlingar avgör SAS framtid

Den 5 november är en ödesmättad dag för SAS aktieägare. Då presenterar flygbolaget resultatet av de fackliga förhandlingarna. Är dessa ett misslyckande tror både analytiker och branschkännare att SAS framtid är hotad.

Den 5 november är en ödesmättad dag för SAS aktieägare. Då presenterar flygbolaget resultatet av de fackliga förhandlingarna. Är dessa ett misslyckande tror både analytiker och branschkännare att SAS framtid är hotad.
– Har ledningen misslyckats med förhandlingarna har bolaget ingen framtid i nuvarande storlek och affärsmodell. Då måste de säga upp personal eller till och med bryta upp företaget för att skapa helt nya fackliga avtal, vilket är mindre troligt eftersom facket verkar förstå att läget är kritiskt, säger Jacob Pedersen, analytiker på Sydbank.
Han tror att flygbolaget kommer att nå en överenskommelse.
– Ledningen verkar väldigt bestämd. Men om de når ända fram till 2 miljarder, eller stannar på 1,8 eller 1,4 miljarder återstår att se.
Flyganalytiker Anders Lidman anser att framgång i de fackliga förhandlingarna är en nödvändig förutsättning för att säkra SAS framtid, men ändå inte tillräckligt för överlevnad.
– SAS är som ett skepp på havet som snurrar runt utan någon på kommandobryggan och försöker täta alla läckor. De har sjunkande snittintäkter trots kapade volymer och har väntat för länge och därmed misslyckats att få till ett samgående med Lufthansa, som nu utan att betala kan plocka nedlagda linjer från SAS.  
SAS vill inte kommentera förhandlingarna utan konstaterar bara att de är avslutade utan att någon part lämnat förhandlingsbordet. Först den 5 november, när delårsrapporten presenteras, kommer ledningen att uttala sig om förhandlingsresultatet.
Enligt uppgifter i medierna har SAS-facken bjudit hårt motstånd i förhandlingarna. Danska kabinfacket CAU har sagt att SAS kräver besparingar av kabinfacket på 220 miljoner kronor, medan CAU går med på 85 miljoner kronor. SAS-piloterna i sin tur har erbjudit en sänkning av lönekostnaderna med 10 procent, vilket de menar ger en besparing på 250 miljoner kronor årligen. Piloterna anser därmed att de sedan sparprogrammet Core SAS presenterades för 10 månader sedan har gått med på en besparingar på totalt 1 miljard kronor eller mer av en fjärdedel av deras lönekostnad.
– Vi anser att vi nu har tagit ett stort ansvar med vårt bud även om vi inte uppfyllt företagsledningens hårda krav, säger svenska pilotfackets ordförande Sören Skog till TT.
Får inte SAS-styrelsen igenom tillräckliga besparingar är varsel i stor skala troliga. Främst ligger personal i Danmark och Norge i riskzonen, eftersom lönekostnaderna där är högre än i Sverige.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024