Annons:

Tuffare betalkortsjakt på SAS-resenärerna

Det nya samarbetet mellan SAS och American Express gör att kortkampen om flygbolagets resenärer ökar. Med det nya företagskortet SAS American Express Corporate Card hoppas Amex, som har sitt starkaste fäste bland storföretagen, nå de medelstora företagen. I samma veva lanseras även konsumentkortet SAS Eurobonus American Express.

– Medelstora företag är ett snabbväxande segment som vi vill nå i högre utsträckning genom SAS starka varumärke. Vi har aldrig haft ett sådant brett samarbetsavtal med SAS som nu, säger Philip Mc Guinness, Nordenansvarig för Commercial Card på American Express.
Ett lockbete är kopplingen mellan företagskortet och Eurobonus, där affärsresenärer som använder kortet i tjänsten får tillgodoräkna sig Eurobonuspoäng (10 poäng per 100 kronor) även på utlägg som inte är flyg. Företaget får samtidigt 1 procent fler SAS Credits, SAS nya bonussystem för företag, än normalt för intjänade resor.
Konsumentkortet ger resenären dubbelt så många Eurobonuspoäng som företagskortet. Men årsavgiften är högre än företags-kortet och konkurrenternas kort,
1 000 kronor.
I avtalet mellan SAS och Amex ingår en merchant agreement om nivån på kreditkortsavgiften som flygbolaget ska betala. American Express tar generellt ut en högre avgift vid kortköp än Visa och Mastercard. Hur mycket lägre den blir för SAS vill dock ingen av parterna kommentera.
SAS samarbetar med Diners Club sedan 1994, både för företag och privatpersoner. För företag är Diners Club-kortet kopplat till SAS Travel Pass Corporate. Det finns också ett SAS/Mastercardkort genom SEB.
– Vi vill erbjuda så många alternativ som möjligt. Samarbetet med American Express vänder sig främst till frekventa resenärer, säger SAS pr-chef Anders Lindström.
Amex har inlett en stor lanseringskampanj, bland annat på storflygplatserna. Diners motdrag är en kampanj där företagen får dubbla SAS Credits på viktiga utrikesdestinationer.
– Vi tycker att vi har ett bättre erbjudande. Vårt kort har exempelvis lägre årsavgift och resenärerna får tillgång till våra egna flygplatslounger, säger Kerstin Ottosson, informationschef på Diners Club.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024