Annons:

Webbhandel med resor ökar

E-handeln i Sverige för resor och turism omsatte 30 miljarder kronor förra året. Det är en ökning med 20 procent jämfört med året innan. Det visar färska siffror från en ny rapport från Tillväxtverket, ”Att kommunicera turism på nätet”.

– Reseindustrin omsätter mer på nätet än vad hela den övriga handeln gör. Ändå uppmärksammas det alldeles för sällan, säger reseanalytiker Peter Hellman, som gjort rapporten tillsammans med turismvetare Kristina Bergman.
 
Enligt Handelns Utredningsinstitut omsätter den svenska e-handeln, exklusive resor, 25 miljarder kronor. Att resor inte inkluderas beror att den bedöms mer komplicerad att beräkna. Informationen som rapportförfattarna samlat in från ett stort antal rese- och turismaktörer visar dock att researrangörernas näthandel uppgick till 9,5 miljarder kronor förra året. Resebyråernas e-handel, de traditionella resebyråerna tilsammans med de renodlade onlineresebyråerna, stod för 12,5 miljarder. Flyg, hotell, tåg, båt och evenemangsbiljetter stod för resterande delen, 8 miljarder.
 
Den största tillväxten finns bland arrangörer och onlineresebyråer. Men de traditionella resebyråerna som kompletterar sin offlineförsäljning med onlineförsäljning sackar efter.
– De flesta offlinebyråernas webbplatser är inte tillräckligt funktionella. Exempelvis Tickets hemsida är alldeles för dålig och bidrar till att onlineaktörerna drar ifrån, säger Peter Hellman.
 
Även ur ett Europaperspektiv fortsätter e-handeln inom reseindustrin att växa kraftigt. 2007 ökade den med 24 procent till 244 miljarder kronor, en femtedel av Europamarknaden.
 
Den drygt 100 sidor långa rapporten ska fungera som en guide och kunskapsbank för svenska turistföretag, som ofta är kopplade till svenska destinationer och upplevelser. Deras kompetens om e-handelsprocesser och affärsmodeller på nätet är sämre än arrangörers och resebyråers. Här finns genomgångar av alla e-handelns ingredienser, från sökoptimering, sökmotorer, varumärke/image och sociala medier till säkra betalningslösningar och digitala kartor.
 
– Digitala kartor och navigering på nätet och i mobilen blir allt viktigare. I USA finns redan flera starka rese- och kartsajter. Utvecklingen i Europa kommer att se ut på ungefär samma sätt, säger Hellman.
 
Rapporten släpps 15 november och kan beställas genom Tillväxtverket, www.tillvaxtverket.se

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024