Annons:

Travellink satsar lokalt när jättarna lämnar

Nätresebyrån Travellink lanserar lokala sajter i mind-re städer för att plocka marknadsandelar där de stora affärsresebyråerna lagt ner kontor. Satsningen börjar i Sundsvall, Luleå, Umeå, Östersund , Piteå och Skellefteå. Målet är att 10 000 resor ska bokas via dessa sajter första året.

– Det har bildats en lucka när de större affärsresebyråerna koncentrerar verksamheten till storstäderna. Därför anpassar vi vår företagstjänst lokalt och lanserar lokala sajter där affärsresenärerna hittar priser från alla flygbolag, lågprisbolag och tåg som går från den lokala orten, säger vd Peter Carlsson.
 
I dag har Stockholmsbaserade Travellink största delen av sina företagskunder från storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö, medan det traditionellt har varit mindre fokus och svårare att locka kunder från mindre städer.
 
– Sedan lanseringen har vi annonserat mycket i lokala tidningar och på internet för få lokala kunder att hitta till de lokala sajterna., säger marknads- och försäljningschef Bodil Månsson.
 
Travellink riktar sig både till hela företag och individuella affärsresenärer, som i dag ofta vänder sig direkt till leverantören eller till sin traditionella resebyrå. Resebyrån tror sig också kunna dra nytta av att många affärsresenärer är ”otrogna” mot sina resebyråer och bokar själva via nätet.  
 
– På den lokala sajten hittar dessa resenärer all information på ett och samma ställe i stället för att leta runt på olika sajter. Sajterna är öppna för alla affärsresenärer och det krävs inga avtal eller inloggningar för att boka, säger Bodil Månsson.
 
Blir sökresultatet ett annat om du bokar via din lokala sajt än via den vanliga Travellinksajten?
– Nej, sökresultatet är detsamma. Det vi gjort är att anpassa oss till den lokala marknaden med till exempel bilder och texter.

Kommentarer är stängda.