Annons:

Ryanair: ”ARN borde läsa lagen”

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, rekommenderar Ryanair att betala 11 000 kronor till en familj som inte fick följa med flyget till London. Ryanair svarar att Allmänna reklamationsnämnden borde läsa lagen.

När familjen Andersson-Björklund skulle flyga till London från Göteborg City Airport den 3 april kom dimman i vägen. När flygplanet lyfte, omdirigerat till Landvetter, stod passagerarna kvar på City Airport. Enligt Ryanair var sikten för dålig för att lyfta, men det tomma planet landade på utsatt tid i London, skriver SvD.
 
Familjen hade betalat sammanlagt 10 000 kronor för biljetter till fotboll och musikal samt som deposition för hotellrum.
 
De väntande passagerarna på City Airport meddelades att de skulle skjutsas till Landvetter flygplats där planet landat, så snart flygbolagets huvudkontor i Dublin godkänt transporten. Men så blev det inte och inte heller när familjen föreslog att de skulle ta sig till Landvetter på egen hand fick de följa med planet.
 
Passagerarna erbjöds att boka om resan eller få biljettpengarna tillbaka. Familjen Andersson-Björklund fick cirka 5 000 kronor tillbaka eftersom Ryanair inte hade några resor till London att erbjuda under de närmaste veckorna. När familjen fick veta att flyget landat på utsatt tid anmälde de flygbolaget till Allmänna reklamationsnämnden.
– De påstod att de inte kunde flyga på grund av vädret och säkerheten. Men hur kunde planet då flyga utan passagerare? Ryanairs personal fanns ju ombord, säger Per Andersson.
 
Familjen vill ha tillbaka pengarna de betalat för arrangemangen i London och för bilresan till och från flygplatsen. ARN ger familjen rätt och rekommenderar Ryanair att betala familjen 11 000 kronor. I beslutet skriver ARN att Ryanair borde ha köpt platser åt familjen hos andra flygbolag om det inte gick att boka om till annat Ryanair-flyg.
 
Ryanair bestrider ARN:s beslut med att flygbolagets åtaganden slutade när familjen fick biljettpengarna tillbaka.
”Även om Ryanair ber passagerarena om ursäkt för de olägenheter som orsakats av det här väderrelaterade problemet kommer vi aldrig att sätta passagerarnas bekvämlighet före deras säkerhet”, skriver Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara till SvD.se.
 
”Allmänna reklamationsnämnden borde läsa lagen så att de kan sluta ge felaktiga råd till passagerare”, skriver McNamara som menar att EU:s regler säger att passagerarna inte har rätt till kompensation för andra kostnader än biljetten.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024