Annons:

”ARN är idioter” enligt Ryanair-vd

Ryanair tänker överklaga de aktuella ARN-fallen i Sverige, om så krävs ända upp i Europadomstolen.- ARN är idioter, som vilseleder svenska resenärer och bryter mot EU-lagstiftningen, sade Ryanairs vd Michael O´Leary som var på blixtbesök i Stockholm på måndagen.

I december ska hovrätten ta upp den fällande domen i Nyköpings tingsrätt där två privatpersoner som skulle flugit med Ryanair från Bryssel/Charleroi beviljats ersättning på grund av inställt flyg. Ryanair menar att bolaget följt EU-lagstiftningen som innebär att flygbolag inte behöver ersätta passagerare i de fall då flygs ställs in på grund av ”extraordinära omständigheter”.
– Om vi förlorar i hovrätten kommer vi att överklaga till Europadomstolen. Allmänna Reklamationsnämnden har däremot vilselett svenska passagerare vid ett flertal tillfällen, i tron att de ska ha rätt till ersättning vid extraordinära omständigheter, vilket är helt fel.
Det senaste fallet, som Travel News skrev om i måndags (läs mer klicka här) gäller två passagerare vars flygning från Göteborg till London ställdes in på grund av dimma. Där gav ARN dem rätt till ersättning, vilket Ryanair också kommer att överklaga.
Enligt Michael O´Leary är det svenska ARN och dess norska motsvarighet som utmärker sig med att ge passagerare rätt till ersättning som enligt Ryanair strider mot EU-lagstiftningen.
 _ Vi har färre klagomål i Sverige och Norge än många andra länder, men det är bara här som myndigheterna fattar beslut som går emot EU-regler.
Ryanair betalar årligen ut cirka 1 miljon euro i ersättning till resenärer vid inställda flyg, där det handlar om fel som Ryanair är ansvariga för. Svåra väderförhållanden är dock omständigheter som räknas som extraordinära.
Ryanair kunde också under pressträffen skryta med att bolaget under första veckan i november för första gången fraktade fler passagerare än SAS från Sverige. Enligt Ryanairs siffror reste 40 163 passagerare med Ryanairs flyg, medan 39 872 passagerare reste med SAS.
Michael O´Leary tror också att det till slut blir Lufthansa som köper SAS, vilket inte kommer att gynna skandinaviska passagerare.
– Det blir färre linjer och högre priser. Men det betyder också att fler passagerare kommer att välja Ryanair.
Den planerade fusionen mellan British Airways och Iberia kommenterar han på följande sätt:
– Det är två förlustdrabbade företag, det är samma sak som två berusade personer som försöker stötta varann. Det är en oundviklig process att flygbolagen konsolideras, men det gynnar inte konsumenterna.
Ryanair har dock inga planer att samarbeta med andra flygbolag, exempelvis Norwegian.
– Ryanair är inget samarbetsföretag, vi tror på konkurrens. Norwegian är dessutom bara ytterligare ett högkostnadsbolag,precis som EasyJet. De kan aldrig konkurrera mot oss med pris. Deras snittpris är 76 euro, vårt är 32 euro.
Läs mer om Michael O´Learys Stockholmsbesök på TNbloggen, klicka här.
 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024