– Men vi har inte gjort någon grej av det, eftersom det är en liten produkt för oss. De affärerna har gått till andra flygbolag i stället, så det är ju bara American själva som förlorar.
Mathias Andersson, Nordenchef för GDS-bolaget Travelport, menar att Americans agerande är en intressant utveckling inom det komplicerade område som metasök utgör.
– För resebyråerna är utmaningen att bibehålla sitt varumärke och kunna förmedla mervärden till resenärer och inte hamna med hela sin affär driven utifrån ett vilt prisfokus. För flygbolagen handlar det kanske mer om hur de i stället ska stärka sin direktdistribution.
Enligt Travelstarts bedömning står metasökmotorerna för cirka 30 procent av trafiken till onlineresebyråerna i Skandinavien vilket internationellt sett är väldigt högt. Det beror i sin tur på avsaknad av riktigt starka varumärken inom onlineresor, motsvarande Expedia eller Orbitz i USA.
– Tyvärr har denna varumärkesutmattning fortsatt som en negativ trend. Etraveli har till exempel tio varumärken och på vissa metasöksajter har man upp till fyra varumärken som slåss med varandra, säger Stephan Ekbergh.