Annons:

American säger nej till metasök

American Airlines förbjuder resebyråer att lägga ut flygbolagets resor på metasökmotorer, en marknadsförings- och distributionskanal som blir allt viktigare för onlineresebyråer.Det amerikanska flygbolaget är vad TN erfar det enda som fattat ett sådant beslut.– American vill inte distribueras genom tredjepartsleverantörer. De vill äga sina egna priser och styra var de ska synas. Det handlar mycket om hur resebyråer använt sig av metasök på den amerikanska marknaden. Däremot får resebyråerna självklart ha American med på sina egna webbplatser, säger Zygmunt Rozpedek, marknads- och försäljningschef för American i Sverige.

Förbudet infördes redan förra hösten, men ställningstagandet har aktualiserats i Sverige genom att metasök används i allt högre grad av resenärer som letar resor på nätet. Stephan Ekbergh, vd på Travelstart, bekräftar att de stängdes av redan för ett år sedan.
– Men vi har inte gjort någon grej av det, eftersom det är en liten produkt för oss. De affärerna har gått till andra flygbolag i stället, så det är ju bara American själva som förlorar.
Mathias Andersson, Nordenchef för GDS-bolaget Travelport, menar att Americans agerande är en intressant utveckling inom det komplicerade område som metasök utgör.
– För resebyråerna är utmaningen att bibehålla sitt varumärke och kunna förmedla mervärden till resenärer och inte hamna med hela sin affär driven utifrån ett vilt prisfokus. För flygbolagen handlar det kanske mer om hur de i stället ska stärka sin direktdistribution.
Enligt Travelstarts bedömning står metasökmotorerna för cirka 30 procent av trafiken till onlineresebyråerna i Skandinavien vilket internationellt sett är väldigt högt. Det beror i sin tur på avsaknad av riktigt starka varumärken inom onlineresor, motsvarande Expedia eller Orbitz i USA.
– Tyvärr har denna varumärkesutmattning fortsatt som en negativ trend. Etraveli har till exempel tio varumärken och på vissa metasöksajter har man upp till fyra varumärken som slåss med varandra, säger Stephan Ekbergh.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024