Annons:

Finska tomten drar in turistmiljoner

Vit jul och tomten lockar varje vinter en halv miljon turister från hela världen till finska Rovaniemi – något som svenska turistidkare kastar avundsjuka blickar på. TN har varit på plats och tjuvkikat på vad som ligger bakom framgångsreceptet.

En grupp japaner står utanför Rovaniemis flygplats och kastar snöbollar på varandra. De verkar inte ha någon brådska utan njuter i det härliga vintervädret. 
Inne i Rovaniemis centrum är turisterna en del av stadsbilden i sina blåsvarta overaller. Chartergrupperna får overallerna redan när de anländer till flygplatsen och lämnar dem åter först när de åker hem igen. Barnen tjoar i pulkorna och verkar inte vara särskilt vana att ta sig fram på halt underlag.  Under toppåret 2007 landade 612 charterflyg i Rovaniemi under december och januari.  Det betyder en halv miljon turister årligen i den finska staden 30 mil från Haparanda. Mannen bakom den dundrande turistsuccén är förstås jultomten.
Fast inte ens tomten undgår finanskrisen och lågkonjunkturen. I början på november var ”endast” 350 charterplan inbokade jämfört med 470 vid samma tidpunkt 2008. Huvudförklaringen är krisens härjningar i Storbritannien, varifrån de flesta julturisterna kommer.
– Resorna är nu också dyrare för britterna när pundet står lågt i kurs, säger Marttis Oinas, regionchef på flygplatsoperatören Finavia till FNB, Finlands motsvarighet till TT.
Ändå handlar det om en turistinvasion som svenska vinterturistorter bara kan drömma om. Av den halva miljonen turister väljer över hälften att hälsa på tomten i hans egen stad – Santa Claus Village – som ligger vid polcirkeln strax utanför Rovaniemi. Tomten har öppet alla dagar och besöket är avgiftsfritt. Staden har sitt eget postkontor där alla brev till tomten anländer – och besvaras – 700 000 per år. Byn rymmer också restauranger, pulkabacke, affärer, utställningshall och förstås tomtens eget hus som är nyrenoverat, så de tusentals besökarna inte ska behöva stå ute och köa utan kan stå inne i värmen bland vättar och älvor. Huset påminner om en stor stockstuga och andas kvalitet. Specialeffekterna på väg in till tomten, med ett jättehjul i taket, och is och lava att trampa på, är imponerande.
– Det är mest britter, ryssar och spanjorer som kommer till Rovaniemi, säger Katja Eteläinen, marknadschef på Rovaniemis Turistbyrå.  Ryssarna kommer med chartrade tåg från Moskva, européerna reser oftast med charter. Resten använder sig av de utmärkta flygförbindelserna mellan Helsingfors och Rovaniemi. 
– Under högsäsongen är det så många plan som landar på flygplatsen att det ibland kan vara svårt att hitta slottider, säger Juhani Sallanmaa, kongressansvarig på Rovaniemis Turistbyrå. Han och kollegorna har inte svårt att svara på frågan vad som är anledningen till turistinvasionen i Rovaniemi.
– Vi har allt är svaret. Det låter skrytsamt, men vi har faktiskt allt som krävs av en vinterdestination, säger Katja Eteläinen.
Trots det undrar man ändå varför just Rovaniemi har lyckats bygga upp ett så starkt varumärke att det lockar folk från hela världen att komma dit? Svaret på den frågan kan ingen riktigt ge. Men man anar att en del av svaret finns i Rovaniemis spännande historia, där den amerikanskapresidentfrun Eleanor Roosevelt spelade en viktig roll.
Rovaniemi har sedan hundratals år varit huvudstaden i finska Lappland och centrum för all administration. Staden totalförstördes i andra världskriget, och under 1940-talet försökte man bygga upp den, men fick riva det mesta eftersom spiken och veden var av så dålig kvalitet. Under 1950– och 1960-talen byggdes staden på nytt och många av byggnaderna är signerade den världsberömde arkitekten Alvar Aalto. I samband med detta kom dåvarande presidentfrun Eleanor Roosevelt och besökte polcirkeln. Hon ville visa sitt stöd för det sargade Finland. Hyddan som byggdes för hennes besök var första huset i byn som nu är Santa Claus Village. 
– De brukar berätta att hantverkarna gick ut bakvägen när Eleanor Roosevelt kom in genom huvuddörren i hyddan, säger Katja Eteläinen. 
Dagens tomteturism började växa fram under 1980-talet, och en av de viktigaste händelserna var att ett Concordeplan gjorde endagsutflykter från London till Rovaniemi. Rovaniemi blev ett lyxresmål som konkurrerade med storstäder som Paris, Rom och London. Fortfarande är det inte särskilt billigt att resa dit, och aktiviteterna på plats kostar sällan under 100 euro. 
– Vår största utmaning just nu är att få turisterna att stanna längre i Rovaniemi. Som det ser ut nu stannar de flesta i två dagar, vårt mål är att få dem att stanna åtminstone tre dagar, säger Katja Eteläinen.
Staden har 1 600 hotellrum och Finlands största hotellkedja S Group ska snart påbörja byggandet av ett nytt hotell med 300 rum. 
De flesta turistföretagen är privatägda och det stora dragplåstret Santa Claus Village har flera ägare som samsas inom området runt Polcirkeln. Marknadsföringen sker till stor del via mässor i utlandet och turoperatörer. Medierna älskar tomten och medan Travel News besöker honom är ett stort japanskt tv-bolag på plats och pyntar julgranarna med små brev som japanska barn har skrivit till tomten. Tomten själv tar det hela med ro och sitter lugnt på sin tron. Stressiga dagar kan han ta uppemot
2 000 personer, och någon har räknat ut att han ägnar varje person 55 sekunder. När jag frågar tomten om han brukar hälsa på sina svenska tomtekollegor tittar han frågande på mig:
– Kollegor? Det finns bara en tomte, liksom det bara finns en av dig.
Men han medger att han gärna hälsar på sina medarbetare på Tomteland i Mora. I Rovaniemi pratar man inte om tomten som om han inte finns – för där finns han faktiskt – och när jag nämner att min barndoms tomte bodde på Grönland blir jag snabbt tillrättavisad.
– Det finns bara en tomte och han bor vid polcirkeln. Alla andra ljuger.
En liten fågel viskade trots detta i mitt öra att tomten egentligen är fem olika personer som är noggrant utvalda. Tomten ska kunna många språk, känna till många olika kulturer och kunna en del om sina renar. Ilka Länkinen, som är delägare i företaget Prosanta, har som affärsidé att hyra ut tomtar till företag och event runt om i världen. Han tar tomterollen på stort allvar och innan man får gå ut och tomta måste tomtarna ha fått utbildning inom barnpsykologi, olika kulturer och språk. Studiebesök på en renfarm är ett måste.
Just renarna är ett av huvudargumenten till att jultomten faktiskt bor vid Polcirkeln.
– Det finns dom som säger att tomten bor på Nordpolen, men det kan inte stämma eftersom renarna inte överlever i kylan på Nordpolen, säger Ilka Länkinen med ett leende.
Företagarna inom tomteturismen i Rovaniemi har förstås bra koll på vilka konkurrenterna är i Norden och övriga världen. Tomteland i Mora omnämns med beundran, men konkurrensen är inget som oroar eftersom antalet svenska turister inte är särskilt många i Rovaniemi. Däremot orsakade planeringen av en stor tomteanläggning i England visst huvudbry bland tomteföretagarna, men hittills har planerna inte förverkligats så förhoppningen om att behålla de över
30 000 brittiska turisterna finns kvar.
Av den halva miljonen turister som kommer till Rovaniemi, är det trots allt 200 000 som inte besöker tomten.
Dessa roar sig oftast med olika former av safari: ren-, slädhund- och skotersafaris ordnas, plus att berget Ounasvaara har sju nedfarter för den som vill åka skidor. De två naturfenomenen midnattssolen på sommaren och norrskenet på vintern drar också besökare till orten.
– Förr var det sommaren som var turismens högsäsong i Rovaniemi, nu är det tvärtom vintern som drar turister till sig, säger Katja Eteläinen.
Under senare år har jultomten fått konkurrens som långhårig och skäggig gubbe. Medlemmarna i hårdrockgruppen Lordi härstammar alla från Rovaniemi och efter segern i schlager-EM dröjde det inte länge förrän de hade ett eget torg mitt i staden.
Inne på tomtens kontor finns en ”wall of fame” där tomten poserar tillsammans med storheter från hela världen. Det är vanligt att politiker och affärsresenärer som kommer på möten till Helsingfors flyger upp till Rovaniemi för att hälsa på tomten.
Under de båda EU-mandatperioderna som Finland haft har flera sådana möten ägt rum.
EU har spelat en stor roll för utvecklingen i Rovaniemi. Många projekt som genomförts för att utveckla turismen i Rovaniemi är finansierade av EU. Exakt hur många sköna miljoner från finska staten och EU är dock omöjligt för TN att få klarhet i. Särskilt infrastrukturen har fått medel till utbyggnad. Just nu pågår ett projekt som heter ”One Lapland” där man vill främja de områden som ligger inom en timmes resväg från Rovaniemi och polcirkeln.
Trots att Rovaniemi inte är särskilt olik många andra städer, har de lyckats paketera sina varumärken – tomten och polcirkeln – på ett beundransvärt sätt.
– Turismen betyder oerhört mycket för befolkningen i Lappland. Minst en tredjedel av Rovaniemis invånare arbetar inom turismen och under högsäsongen får studenter och andra deltidsarbetare hoppa in och hjälpa till, säger Katja Eteläinen.
Hon och kollegorna i Rovaniemi är vänliga och duktiga på engelska. Men den stora turisminvasionen gör att tiden är knapp och de snabbt måste hasta vidare till nästa intervju eller möte.
December och januari är en mysig och fin tid för besökarna i Rovaniemi, men desto stressigare för tomtens alla hjälpare. 

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024