Annons:

Låga arvoden i upphandlingar retar konkurrenter

VIssa affärsresebyråer retar gallfeber på sina konkurrenter genom att erbjuda extremt låga transaktionsarvoden i upphandlingarna. Anklagelser om prisdumpning och omoraliska påslag duggar tätt.– Det är något konstigt med de upphandlingar som pågår nu. Med de priser som vissa konkurrenter har finns inte ens möjlighet att klara lönekostnaderna. Det är synd att en redan olönsam bransch slås sönder, säger Mats Lindgren, vd för Företagsresor i Umeå.  

Han är inte ensam om att reagera. Det finns ett stort missnöje hos många resebyråer, som förlorat upphandlingar till konkurrenter som erbjudit markant lägre priser. Via Travel, Resia och Ticket är resebyråer som ofta kallas för aggressiva i sin prissättning just nu. Urban Lingmerth erkänner att ingen blir fet på de konton som går ut på offentlig upphandling i dag.
– Men vi gör aldrig några olönsamma affärer. Att vissa konkurrenter blir skärrade är kanske inte så konstigt med tanke på att vi växer och tar marknadsandelar på ett lönsamt sätt, säger han.
Ett exempel på en upphandling som gett upphov till diskussioner är Stockholms universitet, som vanns av just Via Travel som erbjöd 120 kronor för bokning av flyg inrikes och 235 kronor för flyg inom Norden och övriga världen. 
– Priserna ligger 50–60 procent under den normala nivån. Konkurrenter som ägnar sig åt underprissättning och offererar priser som inte täcker kostnaderna för att hålla en god servicenivå förstör lönsamheten för branschen, säger Christer Forsberg, vd för AR Resebyråer.
Via Travels Urban Lingmerth slår tillbaka:
– För det första måste du titta på hela avtalet för att kunna bedöma lönsamheten. För det andra går det inte att jämföra arvodena för stora kunder med normala prislistor för mindre kunder. När det är storkundsavtal som Stockholms universitet gör du alltid en kalkyl efter kundens resmönster och din egen effektivitet per medarbetare. Avtalet är lönsamt för båda parter.
En genomgång av senaste tidens upphandlingar visar att Via och Resia inte är ensamma om att erbjuda låga priser. I Helsingborgs kommun vann till exempel Resevaruhuset upphandlingen med en totalkostnad på 192 000 kronor. Här låg till exempel Via Travel, som tidigare hade kunden, på 299 000 kronor och Resia på 351 000 kronor. Resevaruhuset tar ut ett bokningsarvode på 55 kronor för bokning av flygbiljett inrikes och inom Norden och 100 kronor till övriga världen.
– Här erbjöds så extremt låga transaktionsarvoden att inte ens jag tror att det går att överleva på dessa på ett vanligt sätt, säger Urban Lingmerth.
 I Linköpings kommuns upphandling gav Linköpings Resebyrå/Resia ett totalpris på 559 000 kronor, vilket är nästan hälften av Företagsresor i Umeå och klart under både Carlson Wagonit och Resecity. Här ligger arvodet för till exempel flygbokning inrikes och inom Norden på 95 kronor och på 125 kronor för övriga världen.
– Vi kan alltid räkna hem de offerter som vi lämnar. Om konkurrenterna säger att vi dumpar priserna får det stå för dem, säger Resias produktchef Lars Hjort.
Resebyråkunder oroas av fiffelrykten
Resebyråernas kunder oroas av låga transaktionsarvoden och rykten om dolda avgifter.  Därför har Lars  Ericsson, konsult på TM Solutions Nordic, fått i uppdrag av några av sina rese-byråkunder att reda ut om resebyråerna tar ut några extra och dolda avgifter utöver transaktionsarvodena.
– Kunderna har en hel del frågetecken som gör att vi undrar om prissättningen verkligen stämmer. Det kan finnas naturliga förklaringar, men samtidigt tror jag att uttrycket ingen rök utan eld stämmer.
Lars Ericsson kommer att titta på betalflöden och avtal och spåra transaktionerna för att se om resebyrån lägger på något på biljettpriset utan att redovisa för kunden. 
Han menar att det är svårt för enskilda kunder med stora volymer att hitta avvikelser i prissättningen.
– Det skulle inte vara något problem för resebyråerna att höja upp flygpriserna lite. Även om det är små enskilda summor kan de betyda mycket för bruttomarginaler och vinst.
En av dem som ingår i Lars Ericssons nätverk är Helena Eneström, travel manager på Skanska.
– Finns det grund för ryktena och att resebyråerna tar ut avgifter som vi inte vet om är det väldigt upprörande. Som kund är det väldigt svårt att veta var man ska börja leta och därför behöver vi en kartläggning av hur flödena ser ut och vem som kan göra vad, säger hon.
Hon tycker även att de olika typer av incentive och kickbacks som resebyråerna får från flygbolagen är diskutabla.
– Man kan fråga sig var resebyråernas lojalitet egentligen ligger när de får volymersättningar från flygbolagen. 
Helena Eneström anser även att det finns en risk att servicen till kunderna blir sämre när fokuset på transaktionsarvodena blir stor.
– Vid vår förra upphandling skalades en del service vi behövde bort på grund av att vi tittade för mycket på arvodena. I vår pågående upphandling tittar vi mer på vilket servicepaket vi kan få och i sista hand på priset.

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024