Annons:

Lågkonjunkturen plågar Tallink

Tallink plågas av lågkonjunkturen och höga lånekostnader efter de senaste årens kraftiga expansion med nya fartyg. Bolaget gör sin första helårsförlust någonsin, –8,7 miljoner euro (13,7), en försämring med 22,4 miljoner euro jämfört med året innan. Det har lett till att det tidigare så expansionslystna rederiet nu fokuserar på kostnadsbesparingar. I somras sänkte alla medlemmar i Tallinks ledningsgrupp sina löner med 20 procent, inklusive Sverigechefen Kadri Land. I Estland har lönerna sänkts med 5–15 procent och i Finland pågår förhandlingar att minska personalstyrkan med 80 tjänster från nuvarande 550.

Det stora sorgebarnet är frakttrafiken, där linjen mellan Tyskland och Finland drabbats värst. Men även passagerartrafiken har haft en tuff vinter och vår, rederiernas lågsäsong. Antalet passagerare har ökat med 15 procent under åren, men intäkterna har bara ökat med 0,8 procent. Tallink har under året satt in flera nya större fartyg i trafik. På Sverigelinjerna handlar det om Galaxy på Åbolinjen och Baltic Queen på Tallinnlinjen. Det har lett till ökad konkurrens och extrem prispress som tvingat fram aggressiva rabattkampanjer för att locka folk ombord.
– I dessa tider är passagerartillväxt bra. Samtidigt har passagerarna ändrat sitt beteende och de är mer konservativa i frågan om hur och var de spenderar sina pengar, säger Janek Stalmeister, styrelsemedlem i Tallink.
Den svaga kronkursen har lett till förlorade intäkter på runt 20 miljoner euro, främst under förra hösten och vintern. Under högsäsongsmånaderna juni–augusti (Q4) har dock Tallink sett en positiv utveckling. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet (EBITDA) ökade med 51 procent, vilket främst beror på sjunkande bränslekostnader och sparprogram.
– Vi noterar att konsumentförtroendet ökar. Och att den disponibla inkomsten i Sverige och Finland, våra huvudmarknader, har ökat ger potential för högre köpkraft, säger Janek Stalmeister.
En oroshärd är att ännu en svag lågsäsong kan ge Tallink likviditetsproblem på grund av stora avbetalningar av skulder till följd av de senaste årens förnyelse av fartygsflottan. Därför ska ledningen ha fokus på ”de kortfristiga skulderna och arbetar med flera scenarier för att säkra väl fungerande drift under 2009/2010 års lågsäsong”. För att få stärka likviditeten ska Tallink prioritera försäljning av äldre fartyg som inte används inom kärnverksamheten.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.