– I dessa tider är passagerartillväxt bra. Samtidigt har passagerarna ändrat sitt beteende och de är mer konservativa i frågan om hur och var de spenderar sina pengar, säger Janek Stalmeister, styrelsemedlem i Tallink.
Den svaga kronkursen har lett till förlorade intäkter på runt 20 miljoner euro, främst under förra hösten och vintern. Under högsäsongsmånaderna juni–augusti (Q4) har dock Tallink sett en positiv utveckling. Rörelseresultatet för fjärde kvartalet (EBITDA) ökade med 51 procent, vilket främst beror på sjunkande bränslekostnader och sparprogram.
– Vi noterar att konsumentförtroendet ökar. Och att den disponibla inkomsten i Sverige och Finland, våra huvudmarknader, har ökat ger potential för högre köpkraft, säger Janek Stalmeister.
En oroshärd är att ännu en svag lågsäsong kan ge Tallink likviditetsproblem på grund av stora avbetalningar av skulder till följd av de senaste årens förnyelse av fartygsflottan. Därför ska ledningen ha fokus på ”de kortfristiga skulderna och arbetar med flera scenarier för att säkra väl fungerande drift under 2009/2010 års lågsäsong”. För att få stärka likviditeten ska Tallink prioritera försäljning av äldre fartyg som inte används inom kärnverksamheten.