Annons:

Resebranschens köplust på sparlåga

2009 är året då såväl resenärer som reseföretag hållit hårt i plånboken. Shoppinglusten har varit begränsad. Men det finns de som hotellkungen Petter Stordalen som gjort riktiga klipp. Frågan är om köplusten ökar nästa år – och om SAS då finns på någons önskelista?

2009 lär gå TILL HISTORIEN som ett av de mest turbulenta i resebranschens historia, men när det gäller uppköp och ägarbyten har det varit lugnare än förväntat. För att fynda gäller det att ha en bra kassa, när bankerna tvekat att låna ut.
Men det fanns de som slog till i lågkonjunkturens kölvatten. Till exempel den norske hotellkungen Petter A Stordalen, vars hotellkedja Choice köpt upp Nordic Hotels två Stockholmshotell och lyxhotellet Copperhill Mountain Lodge i Åre. Köpet av det senare har beskrivits som årets klipp.
– Sett till byggnadskostnaden var det en osedvanligt bra affär. Det är ett hotell som, tillsammans med Nordic Sea och Light, passar bra in i Choicekedjan. Nu är det individuell anpassning som gäller och då är den här typen av hotell ett begåvat sätt att föra in frisk luft i en stor hotellkedja som Choice, säger Anders Nissen, vd på hotellfastighetsbolaget Pandox.
Även Nissens eget bolag Pandox växte under året, i och med förvärvet av hotellfastigheten Vildmarkshotellet i Kolmården. Det är det första resort-hotellet i bolagets portfölj.
– Den här typen av hotell är inte till salu speciellt ofta. Då måste man våga köpa, oavsett konjunktur, om man tror att man har kompetens att utveckla, menar Nissen.

Den stora konsolideringen bland affärsresebyråer skedde redan 2007, då BCD Travel slukade Travelflow och CWT köpte Ark Travel. Det mest spektakulära ägarbytet i år blev i stället Ticket, där de isländska ägaren Palmi Haraldsson knäcktes av finanskrisen och sålde till Per G Braathens bolag Braganza
– Det är ett solitt och starkt finansiellt bolag, vilket alltid är trevligt att ha som huvudägare, säger Tickets vd Dag Tveterås.
Det är dock slut på shoppingivern hos Ticket som tidigare satsade hårt på nordisk expansion. En nyemission på 70 miljoner kronor ska stärka kassan.
– Vi kommer att ha fullt fokus på kärnverksamheten och lönsamheten nästa år, säger Tveterås.
Ett av årets mest seglivade rykten var resebyråsammanslutningen Travelnet Groups eventuella köp av konkurrenten Swetravel. Men det är bland de mindre byråerna som det har gjorts slag i saken. Umeåbolaget AR Group köpte exempelvis TA Travel i Stockholm. Tranås Resebyrå köpte Ansgar reseproduktion i Göteborg och  Ekonomiresor köptes av trion Anna Rönnholm, Pierre Kållberg och Owe Lyberg.
Är det tuffare att vara en liten byrå i dessa tider?
– Det är tufft för alla, men de små har ju inte lika mycket att ta av. Tuffast har det varit för affärsresebyråerna, medan onlinebyråerna har haft det lite lättare, säger Tomas G Olsson, vd Svenska Resebyråföreningen.

På arrangörsfronten var årets nyhet Ölvemarks köp av värsta konkurrenten Scandorama som då stod vid ruinens brant. Det är i praktiken en kraftfull konsolidering av bussresemarknaden, som i många år varit väldigt konkurrensutsatt.
– Vi har fått marknadens starkaste varumärke. Pratar vi om synergier så är det främst backstage. Men Ölvemarks och Scandorama ska fortsätta vara två separata varumärken, och det viktigaste för oss nu blir att profilera dessa två, säger vd Bengt Ölvemark.
Frågan är om pengarna och orken finns för att köpa mer.
– Dyker det upp något kan vi tänka oss att köpa mer, men än har vi inte fått några bud.
I övrigt har det varit lugnt på köp- och säljfronten hos arrangörerna. Även senaste årets storshoppare Unlimited Travel Group har inte förvärvat några nya nischarrangörer.
–  Vi har använt året för att konsolidera oss internt. Även om man gärna hade varit utan de senaste tolv månaderna så var det rätt bra tajming för oss. I en högkonjunktur har man sällan tid att se om sitt eget hus, men när marknaden viker blir det dags att ta tag i de där frågorna som det inte har funnits tid till tidigare. Jag tror de flesta kommer att fortsätta med det ett tag till, säger vd Johan Schilow.
 Så du tror inte att köpkarusellen börjar snurra igen 2010?
– Vår dörr är alltid öppen. Men vi vet vad vi vill ha och köper inte företag urskiljningslöst.
Flyget då? Enligt Jean-Marie Skoglund, flyganalytiker på Transportstyrelsen, innebar 2009 den värsta flygkrisen i modern historia. Siffror från IATA visar att den globala nettoförlusten uppgår till nästan 28 miljarder dollar.
Samtidigt har det funnits ljusglimtar.
– Det har varit ett väldigt märkligt år, för samtidigt som det har varit kris för bolag som SAS finns det några inrikesbolag som har utvecklats och lyckats visa ett positivt resultat, säger Jean-Marie Skoglund och tar Malmö Aviation och Norwegian som exempel.
Den senare snappade snabbt upp fem av Sterlings Sydeuropalinjer när bolaget gick i konkurs i slutet av förra året. Henrik Littorin, ansvarig för marknads- och omvärldsanalys på Luftfartsverket, är smått förvånad över att finanskrisen inte har skördat fler offer.
– Flygbolagen har varit mer på tårna och duktigare på att snabbt dra ner på kapaciteten än vid tidigare nedgångar. Därför blev 2009 trots nedgången lugnare än väntat.
Ett annat utropstecken är Sverigeflyg. Samtidigt som nätverksbolagen i år kämpade för sin överlevnad lanserade bolaget det nya regionala flyglinjen Östersundsflyg.
Henrik Littorin tror att Sverigeflygs affärsmodell har potential att växa ännu mer.
– Det är ett koncept som har visat sig fungera väldigt bra på den skandinaviska marknaden. På många orter är de här flygen dessutom en livlina för näringslivet.
Skyways lider dock och i november sålde huvudägaren Saléns flygbolaget Skyways Express till vd:n Lars-Åke Bertilsson för en krona och som ska försöka få ner driftskostnaderna. Marknadsförings- och distributionsbolaget Skyways AB behålls dock och all trafik fortgår som vanligt. Två flygbolag som har flugit mot strömmen är MCA, som under året köpte Air Express. Göteborgsbaserade City Airline i sin tur lanserade i höstas sju nya Europalinjer från Landvetter. Det stora frågetecknet i flygbranschen stavas emellertid SAS.
– Personligen tror jag att SAS-ledningen och facket kommer hitta någon form av konsensus. Man inser nog att en ny strejk skulle vara förödande, både ekonomiskt och imagemässigt, säger Jean-Marie Skoglund.
Blir det försäljning av SAS nästa år?
– Nej, jag tror inte att ägarna vill släppa SAS förrän det finns en stabilitet i företaget. Lufthansa har markerat att de inte längre är intresserade, men jag tror att det finns andra som är det – SAS har trots allt 30 miljoner passagerare och ett oerhört starkt varumärke. Något av de arabiska flygbolagen till exempel, kanske Air France KLM eller British Airways.
– Men först måste SAS få bukt med ekonomin och verksamheten. Och det är ingen liten utmaning  2010.

ANNIKA GOLDHAMMER

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024