En undersökning som SAS genomfört bland sina frekventa resenärer visar att de flesta väljer att inte kompensera sina utsläpp när de flyger.
– Mindre positivt är att så pass många inte tror på en grundläggande mekanism i Kyoto-protokollet, nämligen att kompensera sina koldioxidutsläpp i ett handelssystem eller i certifierade projekt, säger Niels Eirik Nertun, SAS-koncernens miljöchef.
Nästan 40 procent tror att flygbranschen står för mellan 12 och 25 procent av koldioxidutsläppen, i stället för det verkliga 2 till 3 procent.
Endast 12 procent av de tillfrågade anser att miljöfokus är en viktig aspekt när de väljer flygbolag, men 29 procent är villiga att betala extra för att flyga mer miljövänligt. 53 procent svarade att de är beredda att flyga mer miljövänligt så länge det inte kostar mer.
Samtidigt anser 99 procent att SAS är lika eller mer miljömedvetna än andra flygbolag.
– Mindre positivt är att så pass många inte tror på en grundläggande mekanism i Kyoto-protokollet, nämligen att kompensera sina koldioxidutsläpp i ett handelssystem eller i certifierade projekt, säger Niels Eirik Nertun, SAS-koncernens miljöchef.
Nästan 40 procent tror att flygbranschen står för mellan 12 och 25 procent av koldioxidutsläppen, i stället för det verkliga 2 till 3 procent.
Endast 12 procent av de tillfrågade anser att miljöfokus är en viktig aspekt när de väljer flygbolag, men 29 procent är villiga att betala extra för att flyga mer miljövänligt. 53 procent svarade att de är beredda att flyga mer miljövänligt så länge det inte kostar mer.
Samtidigt anser 99 procent att SAS är lika eller mer miljömedvetna än andra flygbolag.