En lång och smärtsam återhämtning väntar för flygbolagen, men det värsta tros vara över, enligt Iata. Flygindustrin beräknas ha gjort en kollektiv förlust på 11 miljarder dollar under 2009.
Under det nya året tros förlusterna uppgå till 5,6 miljarder dollar, men siffran kan bli högre om bränslepriserna fortsätter att stiga, skriver TT och DN.
Framför allt är det antalet affärsresenärer som har minskat och sänkt flygbolagens lönsamhet. På de svenska flygplatserna beräknar LFV med ett passagerartapp på drygt 10 procent i år, eller 27 miljoner färre passagerare.
– Flygbolagen runtom i världen måste få upp priserna till mer normala nivåer för att komma i balans. Det allvarligaste är inte att antalet passagerare gått ned utan att färre passagerare betyder mindre underlag för direktlinjer. Eftersom Sverige ligger i Europas utkant är vi särskilt beroende av bra flygförbindelser, säger Lennart Bergbom, chef för strategiutveckling på LFV.
Under det nya året tros förlusterna uppgå till 5,6 miljarder dollar, men siffran kan bli högre om bränslepriserna fortsätter att stiga, skriver TT och DN.
Framför allt är det antalet affärsresenärer som har minskat och sänkt flygbolagens lönsamhet. På de svenska flygplatserna beräknar LFV med ett passagerartapp på drygt 10 procent i år, eller 27 miljoner färre passagerare.
– Flygbolagen runtom i världen måste få upp priserna till mer normala nivåer för att komma i balans. Det allvarligaste är inte att antalet passagerare gått ned utan att färre passagerare betyder mindre underlag för direktlinjer. Eftersom Sverige ligger i Europas utkant är vi särskilt beroende av bra flygförbindelser, säger Lennart Bergbom, chef för strategiutveckling på LFV.