Annons:

Cimber Sterling kuppade Norwegian-kampanj

Cimber Sterling-anställda länsade marknaden på tusentals biljetter och Norwegian fick flyga med tomma plan.

I helgen sjösatte Norwegian en kampanj med billiga biljetter i samband med öppnandet av sin nya flygrutt mellan Köpenhamn och Karup. De cirka 3 000 biljetterna såldes för en krona styck, exklusive avgifter, skriver Finansavisen enligt Travel News Norge.

 

Nästan samtliga biljetter köptes av Norwegians danska konkurrent Cimber Sterling. De anställda köpte 2 700 biljetter.

 

– Vi hade 118 no show på den första avgången. Detta är biljetter som är sålda, och då anade vi ugglor i mossen, säger Norwegians kommunikationsdirektör Anne-Sissel Skånvik.

 

Vid närmare granskning visade det sig att biljetterna köpts med kreditkort tillhörande personer i Cimber Sterlings administration och ledning.

 

– Jag har redan ringt Bjørn Kjos, både för att be om ursäkta och för att förklara för honom att detta inte är sättet som vi vill driva konkurrens på, säger administrerande direktör Jacob Krogsgaard i Cimber Sterling.

 

Enligt en lektor i marknadsrätt vid Handelshøyskolen BI, Monica Viken, kan biljettkuppen vara i strid med marknadsföringslagen och ge Norwegian skäl att stämma för ersättning.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024