Enligt en rapport från Centre for Asia Pacific Aviation, CAPA, har SAS exempelvis mer än tre gånger så höga lönekostnader per platskilometer, ASK, än Norwegian. Det skriver Dagens Næringsliv enligt Travel News Norge.
– Det är uppenbart att fackföreningarna i SAS måste se sanningen i vitögat med hänsyn till bolagets konkurrensförmåga, säger CAPA:s administrerande direktör Derek Sadubin.
SAS Sture Stölen håller med om att lönekostnaderna är för höga, men påpekar att kostnaderna också hänger samman med linjekartan. Långdistansbolag har lägre snittkostnader, men även om man justerar statistiken efter detta är SAS lönekostnader mellan 600 och 700 miljoner för höga, menar Stölen.
Lönekostnader per ASK*
SAS 7,0
Air France-KLM 4,2
ANA 3,1
American 2,9
JetBlue 2,5
Finnair 2,5
Delta 2,3
Southwest 2,3
British Airways 2,3
Continental 2,1
United 2,0
US Airways 1,9
Norwegian 1,8
Air Canada 1,8
LAN 1,8
Korean Air 1,6
Jet Airways 0,8
* Ett urval ur statistiken. Arbetskraftskostnaden uppges i amerikanska cent.
– Det är uppenbart att fackföreningarna i SAS måste se sanningen i vitögat med hänsyn till bolagets konkurrensförmåga, säger CAPA:s administrerande direktör Derek Sadubin.
SAS Sture Stölen håller med om att lönekostnaderna är för höga, men påpekar att kostnaderna också hänger samman med linjekartan. Långdistansbolag har lägre snittkostnader, men även om man justerar statistiken efter detta är SAS lönekostnader mellan 600 och 700 miljoner för höga, menar Stölen.
Lönekostnader per ASK*
SAS 7,0
Air France-KLM 4,2
ANA 3,1
American 2,9
JetBlue 2,5
Finnair 2,5
Delta 2,3
Southwest 2,3
British Airways 2,3
Continental 2,1
United 2,0
US Airways 1,9
Norwegian 1,8
Air Canada 1,8
LAN 1,8
Korean Air 1,6
Jet Airways 0,8
* Ett urval ur statistiken. Arbetskraftskostnaden uppges i amerikanska cent.