Annons:

Flygjournalist skriver bok om SAS uppgång och fall

En initierad bok om SAS uppgång och fall ska ligga på bokhandelns diskar nästa vår. Bakom boken står Richard Björnelid, Travel News förste chefredaktör och tidigare redaktionschef på Veckans Affärer.

– Ett av de i Skandinavien anrikaste företagen är på väg att gå under och bara det är skäl nog att berätta om. Hur kunde det gå så förtvivlat snett för det en gång så beundrade företaget? säger han till Travel News.
Björnelid har följt SAS under 20 år och är kanske landets kunnigaste flygjournalist. För två veckor sedan var han en av panelgästerna på Travel News Studio och antydde redan då att han troligen skulle skriva en bok om SAS. Nu är det klart att boken ska ges ut av Atlas Förlag med planerad utgivning i slutet på april 2011.
Redan för några år sedan funderade han på att skriva en bok om SAS, men då kändes ämnet lite ljumt.
– Nu är det så hett att det är risk att man bränner sig. Det som lockar är att SAS är ett ovanligt publikt företag som nästan alla skandinaver har ett förhållande till. Alla känner dock inte till den strålglans som en gång omgärdade flyget och framför allt SAS. Det som skett är ett brutalt uppvaknande för många anställda.
Han kommer att skildra SAS utveckling med utgångspunkt från i huvudsak fyra verkställande direktörer: Jan Carlzon, Jan Stenberg, Jörgen Lindegaard och Mats Jansson. Skildringen kan därför ses som en företagsresa genom olika kulturella tidszoner där varje strategiskt affärsbeslut är barn av sin tid.
– Så mycket kan jag säga att det finns massor att berätta om den här omvälvande perioden. Staten och kapitalet, fåfängan och romantiken, monopolet och avregleringen, den märkliga ägarkonstruktionen och de ibland lika märkliga affärerna, säger Richard Björnelid.
Känns det inte konstigt att skriva en bok där du faktiskt inte vet hur det kommer att sluta för SAS?
– Jag kan naturligtvis inte veta hur det går för SAS, men å andra sidan är alternativen inte så värst många.

Kommentarer är stängda.