Annons:

Rekordförlusten – spiken i kistan för SAS?

SAS tappade en tredjedel av sitt marknadsvärde efter nya mardrömsbesked i samband med att årsrapporten för 2009 presenterades: en förlust på 3 miljarder, nya uppsägningsbesked för 650 personer, nytt sparpaket på 2 miljarder och en nyemission på 5 miljarder.– Att börskursen går ner över 30 procent är naturligt med tanke på att vi gör en nyemission. Har du ett marknadsvärde på 10 miljoner och tar in 5 miljoner så får du en utspädningseffekt på en tredjedel, vilket marknaden nu tagit hänsyn till. Att kvartal fyra var sämre än väntat är en mindre anledning till fallet, säger Sture Stölen, chef för investor relations på SAS. 

Ändå har flera kreditinstitut och banker som SEB, Citygroup och Standard & Poor´s Equity Research sänkt rekommendationen till sälj. Det svaga kvartalet har också lett till att SAS hamnat på observationslistan hos kreditvärdighetsföretag och kan komma att sänka sitt kreditbetyg.
Reaktionerna på SAS besked var varierade, men de flesta experter och analytiker förutspår att ytterligare besparingar blir nödvändiga. Den enda som låter övertygad om motsatsen är näringsminister Maud Olofsson. Hon har lovat att svenska staten ska skjuta till 1,07 miljarder i en nyemission, vilket skapat debatt hos både allmänhet och konkurrenter.
– SAS hör till dem som genom åren kritiserat sydeuropeiska flygbolag mest för att ta emot mer eller mindre förtäckta stadsstöd. Nu kommer bumerangen vinande. Men för ägarna måste valet ha varit givet – det fanns helt enkelt inget alternativ, säger ekonomijournalisten Rickard Björnelid.
Jacob Pedersen, senioranalytiker på Sydbank, är övertygad om att ytterligare sparåtgärder blir nödvändiga. Dessutom ser han ytterligare två hot, som riskerar äta upp de nya emissionspengarna.
– SAS Cargo riskerar böter på upp till en miljard svenska kronor från EU-kommissionen för otillåtet prissamarbete inom fraktverksamheten. Dessutom kan SAS tvingas betala minst 170 miljoner euro till Spanair. Besked lär komma i vår. 
Sture Stölen menar att SAS redan har tagit hänsyn till dessa hot i sina finansiella planer. Blir SAS bötfällt kan flygbolaget överklaga och då ligger betalningen minst två år fram i tiden.
– Exponeringen i Spanair är 205 miljoner euro. Går det riktigt illa kan vi i teorin förlora pengar vi lånat ut. Men i villkoren står att de kapitalstarka ägarna, däribland Barcelona kommun, i första hand ska gå in med pengar. Jag bedömer att risken är liten.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024