Reaktionerna på SAS besked var varierade, men de flesta experter och analytiker förutspår att ytterligare besparingar blir nödvändiga. Den enda som låter övertygad om motsatsen är näringsminister Maud Olofsson. Hon har lovat att svenska staten ska skjuta till 1,07 miljarder i en nyemission, vilket skapat debatt hos både allmänhet och konkurrenter.
– SAS hör till dem som genom åren kritiserat sydeuropeiska flygbolag mest för att ta emot mer eller mindre förtäckta stadsstöd. Nu kommer bumerangen vinande. Men för ägarna måste valet ha varit givet – det fanns helt enkelt inget alternativ, säger ekonomijournalisten Rickard Björnelid.
Jacob Pedersen, senioranalytiker på Sydbank, är övertygad om att ytterligare sparåtgärder blir nödvändiga. Dessutom ser han ytterligare två hot, som riskerar äta upp de nya emissionspengarna.
– SAS Cargo riskerar böter på upp till en miljard svenska kronor från EU-kommissionen för otillåtet prissamarbete inom fraktverksamheten. Dessutom kan SAS tvingas betala minst 170 miljoner euro till Spanair. Besked lär komma i vår.
Sture Stölen menar att SAS redan har tagit hänsyn till dessa hot i sina finansiella planer. Blir SAS bötfällt kan flygbolaget överklaga och då ligger betalningen minst två år fram i tiden.
– Exponeringen i Spanair är 205 miljoner euro. Går det riktigt illa kan vi i teorin förlora pengar vi lånat ut. Men i villkoren står att de kapitalstarka ägarna, däribland Barcelona kommun, i första hand ska gå in med pengar. Jag bedömer att risken är liten.