Annons:

Riskfylld storsatsning ska lyfta Göteborgsflyget

Ett lyft för Göteborgsflyget? Eller bara en dyr och riskfylld satsning? Meningarna går isär om City Airlines storsatsning på sju nya inrikeslinjer med anknytning via Landvetter till ett 30-tal Europadestinationer.

Flygbolagets vd Jimmie Bergqvist menar att det finns ett uppdämt behov i de mellansvenska regionerna med bra förbindelser ut i Europa, inte minst för affärsresenärer.
– Vi kommer att komplettera med ytterligare tio destinationer inför starten i höst, många av affärsresekaraktär.
Flygexpert Anders Lidman är tveksam till satsningen.
– Jag tror inte ett dugg på den. Det är en skrivbordsprodukt. Att skapa ett hubbsystem med Landvetter som nav är att gå tillbaka i tiden. Folk vill inte resa på det viset längre. Ett system med synkroniserade avgångar är också ett logistiskt högriskprojekt.
Jimmie Bergqvist menar dock att regionstäder som Karlstad och Växjö är för små för att ha ett stort utbud av direktlinjer till Europa.
– Då är vårt alternativ att flyga via Göteborg det näst bästa.
Varje ny inrikeslinje ska drivas av ett regionalt dotterbolag med delägare i det lokala näringslivet. Avgörande är att City Airlines ägare Lars Magnusson, grundare till STS-imperiet, går in med 50 miljoner för att kapitalisera upp moder- och dotterbolagen.
City Airline räknar med att hälften av passagerarna ska vara affärsresenärer, där majoriteten byter plan i Göteborg till både Europa- och inrikesflyg. Den långsamma återhämtningen av affärsresandet kan försvåra satsningens optimistiska prognos på lönsamhet redan kvartal 2 2011.
– Men även om marknaden inte återhämtat sig är det nu som det rent operationellt är bästa tiden att satsa, för att det finns flyg och personal att tillgå, säger Jimmie Bergqvist.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.