Annons:

SAS löner kostar skjortan

SAS anställda är dubbelt så dyra jämfört med anställda som jobbar åt konkurrenterna Finnair och British Airways. Jämfört med lågprisbolaget Norwegian är SAS lönekostnader per ASK, antalet flugna passagerarsäten räknat i kilometer, tre gånger högre.Det visar en färsk rapport från Centre for Asia Pacific Aviation, CAPA. Siffrorna avser de tre sista månaderna under 2009. – Det är uppenbart att fackföreningarna i SAS måste se sanningen i vitögat med hänsyn till bolagets konkurrensförmåga, säger CAPA:s vd Derek Sadubin till Dagens Näringsliv i Norge.

SAS arbetskraftskostnader per ASK uppgår till 7 amerikanska cent. Tvåa på lönetoppslistan ligger Air France-KLM med 4,2 cent per ASK.
”Trots att Air France-KLM:s passagerarkapacitet minskade med 5 procent under det sista kvartalet förra året var lönekostnaderna praktiskt taget oförändrade. De ligger fortfarande utanför.
Positivt för SAS är att bolaget sänkt sin lönekostnadsnivå jämfört med kvartalet före föregående år, dock endast med 5 procent. Delförklaringarna till
att SAS har den icke åtråvärda
förstaplatsen är att nordiska länder har ett högt löneläge och att SAS med stor Europatrafik men få långdistanslinjer får högre snittkostnader än flygbolag med stor andel långdistanslinjer. Norwegian är dock nordiskt och flyger också kortlinjer inom Skandinavien och Europa.
– När statistiken är justerad är fortfarande SAS lönekostnader mellan 600 och 700 miljoner kronor för höga, säger Sture Stölen, ansvarig för investor relations på SAS, till Dagens Näringsliv.
CAPA:s rapport visar också hur svårt flygbolagen har att anpassa lönekostnader efter kapacitet.
Genomgången av 25 flygbolags kvartalsrapporter för oktober–december visar att endast sju flygbolag redovisar lägre totala lönekostnader, trots att trafikkapaciteten inom det internationella flyget under samma period minskade med 3,3 %, 1,4 % och 0,7 %. Ett undantag är Singapore Airlines som kapade sina lönekostnader med 26 procent genom lönesänkningar för chefer och kortare arbetsdagar för anställda.
Hos de amerikanska bolagen noteras att lågprisbolaget Jet Blues genomsnittliga lönekostnader närmar sig dem hos American Airlines. Delta, som genomgått en rekonstruktion, har nästan lika låga lönekostnader som lågprisjätten
Southwest.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024