Annons:

Travellink lockar företag med onlinegarantier

Bodil Månsson, marknadschef för Travellink Affärsresor, är först i Norden med att erbjuda sina företagskunder en onlinegaranti. Den innebär att kunderna får tillbaka delar av arvodet om de inte når upp till utsatta mål för onlinebokningar.

Varför inför ni en online-
garanti?

– Vi vill hjälpa kunderna att nå den potentiella besparing som de kan få med en stor andel onlinebokningar. Når inte kunden sitt mål för onlinebokningar inom sex månader betalar vi tillbaka skillnaden mellan vårt arvode för offline och online för de bokningar som gjorts via telefon i stället för via nätet. Vi garanterar 75 procent av målet. 
Är ni ensamma om detta i
Sverige?
– Ja, men det finns på vissa ställen ute i Europa, bland annat inom Expedias affärsreseverksamhet.
Vad tjänar ni mest på, offline- eller onlinebokningar?
– Vi tjänar nog mest på offline, men det är vårt försäljningsargument att nå besparingsmål för kunden. Kunden tjänar i snitt 150 kronor per resa på att boka online. En av våra kunder har sparat 728 000 kronor bara på arvodena. Dessutom får de en ännu större kostnadsbesparing genom lägre snittpriser tack vare att de som bokar resor blir mer medvetna. 
Kommer onlinebokningarna att öka i framtiden?
– Det går inte att stoppa utvecklingen. På sikt kommer affärskunderna att se samma fördelar som privatkunderna med online, men det tar längre tid eftersom privatpersoner håller hårdare i pengarna. Dessutom ska det ske en beteendeförändring. Men resebyråerna binder just nu ris åt sin egen rygg genom att erbjuda extremt låga arvoden för onlinebokningar i upphandlingar och sedan inte sträva efter en hög onlineandel.
Vilka effekter ger låga onlinearvoden?
– Ingen kan gå runt på till exempel 20 kronor för en onlinebokning. Det gör att resebyråer inte försöker få sina kunder att gå över till online. Men med vår onlinegaranti visar vi att vi menar allvar och att kunden garanteras en verklig besparing.
Ni ägs av Opodo som ägs av Amadeus – ändå använder ni inte deras självbokningsverktyg, AeTM?
– Nej, vi har ett egenutvecklat system. Genom detta kan vi vara mer flexibla och anpassa oss till vad kunden vill ha i Skandinavien. Vi har exempelvis både SJ och alla lågprisflyg i våra system.
Är det svårare att byta till Travellink än mellan resebyråer som använder AeTM?
– Ja, men det är inte något problem eftersom marknaden är så underutvecklad när det gäller självbokning. I snitt bokar våra kunder 70–80 procent online, men många konkurrenter  har bara 15–20 procents andel. 
Har ni sett någon vändning av affärsresandet?
– I år ser vi en viss ökning på affärsresesidan även om befintliga kunder fortfarande reser betydligt mindre nu jämfört med före krisen. Vi omsätter cirka 500 miljoner på affärssidan och låg faktiskt plus minus noll i fjol, trots marknadens nedgång på cirka 20 procent tack vare nya kunder som vägde upp att våra existerande  reste mindre.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.