Annons:

Reseaktiens vilda börsrally året efter krisen

Reseaktier som Travelpartner, Rezidor, Ticket och Skistar slog börsindex med råge i fjol, medan flygbolaget SAS blev branschens Svarte Petter. Det visar Travel News genomgång i marsnumret.

– De aktier inom resenäringen som gick bäst i fjol är samma bolag som pressades längst ner i botten av finanskrisen året innan, säger Esbjörn Lundevall, analyschef på SEB.
Reseaktierna har de senaste åren gjort en hisklig färd upp och ner på konjunkturkurvans toppar och dalar. Än har aktierna tryckts ner i botten av finanskrisen, än har de kastats uppåt i glädjefnatt. I fjol slog de till och med börsindex – trots att detta ökade med 50 procent.
– Många var konkursvärderade hösten 2008 oavsett om de var konkurshotade. Så låga värden kommer vi sannolikt inte se under hela vår livstid. När det vände uppåt fick de uträknade aktierna en större uppgång än börsen generellt, säger Esbjörn Lundevall.
 
Ett exempel är Travelpartner, som förvandlades till en ”frimärksaktie” med ett bottenrekord på 1,60 kronor under de svarta månaderna hösten 2008. Därefter följde en uppgång på närmare 700 procent till 20 kronor. Ett lyckokast för vd Mattias Sesemann och flera av hans kollegor som shoppade på sig stora poster i början av förra året. Mattias Sesemanns köp för drygt en halv miljon är i dag värt 3,7 miljoner kronor. Ett riktigt klipp – om kursnivåerna håller i sig tills han en dag säljer.  
 
– I takt med att osäkerheten skingrats och vi börjat prestera positiva resultat så har vår börskurs stigit. Nedgången hade knappast att göra med fundamentala händelser i bolaget utan med den finansiella oron, säger Mattias Sesemann. 
 
En storägare i Travelpartner som kastade in handduken i finansröran var Nordnet. 
– Banker och investerare generellt betraktar resebranschen som en cyklisk bransch med hög risk. I tuffa tider drar de öronen åt sig, medan de i goda tider ser möjligheter till högre avkastning och kan ta högre risk, säger Mattias Sesemann.
 
En annan kursraket i fjol var hotellkoncernen Rezidor. Den som satsade 10 000 kronor för ett år sedan har nu aktier för över 17 000 kronor. Men uppgången räcker knappast till för att göra dem som varit med från början på bättre humör. Med dagens nivåer på drygt 26 kronor har aktien fortfarande långt kvar till introduktionskursen på 52 kronor. 
 
På samma sätt har Ticket rusat i höjden det senaste året, inte minst efter Per G Braathens bud på 7 kronor. Men på lång sikt har aktien inte varit någon god investering. 
 
Varför har Ticket tappat över 30 procent av sitt börsvärde de senaste fem åren? 
– Nedgången är kopplad till den tidigare styrelsens expansiva planer och höga förväntningar på internet, som inte uppfylldes. Om målet för fem år sedan var en omsättning på 10 miljarder och bolaget fortfarande i dag bara har 4 miljarder är det inget som gör att börskursen går upp, säger Göran Grell, tf koncernchef.
Skidanläggningsföretaget Skistar har också åkt berg- och dalbana. Trots en uppgång från 78,50 kronor till 136 kronor har aktien en bra bit kvar till toppvärdena på över 200 kronor i början av 2006. Den som köpte aktier för ett år sedan måste dock vara nöjd med en värdeökning på 73 procent.   
– Skistars uppgång det senaste året beror på att resandet till svenska fjällen växer trots lågkonjunkturen och Skistar har publicerat jättefina siffror under hela krisen, säger Esbjörn Lundevall på SEB.
 
Medan börsen som helhet gått upp närmare 50 procent det senaste året har SAS gjort samma resa, fast i motsatt riktning. Och det ser fortsatt dystert ut för flygbolaget. Analytikerna tror att SAS strukturella problem kommer att fortgå under 2010.
– Även om flygmarknaden piggnar till både när det gäller affärs- och privatresandet under 2010, kommer det tuffa konkurrensläget för SAS göra att flygbolaget inte riktigt kan ta del av återhämtningen, säger en analytiker som Travel News talat med.
 
En av de banker som gett säljrekommendation på aktien är Handelsbanken. Anledningen är bland annat att SAS misslyckades att nå en överenskommelse fullt ut med facken om personalbesparingar, vilket är en nackdel mot konkurrenter som exempelvis Norwegian. Banken menar också att SAS ansträngda balansräkning kan komma att bli ett ännu större problem än kostnadssidan, trots att ägarna i fjol sköt till 6 miljarder från ägarna. Trots löfte om att avtal med piloter är på gång och en nyemission på 5 miljarder störtdök SAS-aktien efter helårsrapporten med över 28 procent.
 
Frågan är om SAS-aktien någonsin får luft under vingarna. Om inte annat har koncernchef Mats Jansson ett visst egenintresse i att SAS börskurs repar sig. När han tillträddde för drygt tre år sedan köpte han aktier för 4,5 miljoner kronor. Sedan dess har börskursen droppat med 80 procent. Å andra sidan kanske han har råd med en liten förlust med en lön på närmare 10 miljoner kronor om året.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024