Annons:

Ockelbo storsatsar i bröllopets spår

Även Daniel Westlings hemkommun Ockelbo räknar med att dra stor nytta av bröllopet. I slutet av januari tog kommunen beslutet att med avstamp i bröllopet sjösätta ett treårigt projekt för att marknadsföra Ockelbo både i samband med bröllopet och på längre sikt.

Region Gävleborg bidrar med 3  miljoner kronor och kommunen själv med 1 miljon.
– Det här är verkligen jätteroligt! Medierna har hört av sig ända sedan förlovningen i februari förra året. I höstas spelade ett tyskt tv-team in en dokumentär om Victoria och Daniel och då kom de även hit. Programmet sågs av fyra miljoner tyskar och snart kommer samma tv-team tillbaka. Sköter vi det här rätt kommer vi att få många besökare framöver, säger en jublande glad Monica Järnkvist som utsetts till projektledare.
 
Men det är inte bara intäkterna från bröllopsturismen som sporrar. Gästrikland och grannen Hälsingland har tidigare försökt hitta samarbetsformer för att främja turismen, men det är först nu, tack vare den förestående vigseln, som man kommit i gång. På TUR-mässan samsas landskapen i en gemensam monter under parollen Love 2010 Ockelbo. Namnet är en direkt anspelning på huvudstans kärleksfest, eftersom regionerna också ska samarbeta med Stockholms stad.
 
– Att Gästrikland och Hälsingland jobbar sida vid sida är ett älgkliv för oss! Och så är det roligt för att Ockelboborna är med på noterna. Ett sådant här projekt måste ha lokal förankring för att lyckas, säger Monica Järnkvist.

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024