Annons:

Hur lockar man fler besökare till sin monter?

Det vet Leif Leganger, marknadschef på Visit Britain, som fick ta emot pris för Bästa monter på TUR-mässan i fjol.

Svenska Exportförbundets pris för Bästa monter gick 2009 till ett Storbritannien i miniatyr. Blickfånget i den 140 kvadratmeter stora montern var en stor brittisk flagga i starka färger. Budskapet var tydligt: ”Britain just got more attractive”.
– Pundet hade blivit billigare och vi ville lyfta fram Storbritannien som ett resmål med ”good value”. Det var ett budskap som svenskarna verkade ta till sig, säger Visit Britains marknadschef Leif Leganger.
Enligt honom är ett tydligt budskap nyckeln till en lyckad monter. Han beskriver den prisade montern som ett resultat av tre års målmedvetet arbete med att förändra monterkonceptet.
– Väldigt många av idéerna föds hos marknadsföringsteamet på kontoret i Stockholm. Det är en process som tar flera månader. Vi börjar redan på hösten med att fundera på vilka kampanjer vi ska ha och hur vi kan implementera det på mässan.
– Vi får också mycket hjälp från huvudkontoret i London. De har koll på våra kollegor ute i världen och kan ge feedback från kampanjer i exempelvis Asien och USA. 
Monterbyggandet sker i samarbete med den externa samarbetspartnern Ekström Reklam.
– Vi jobbar tätt och de ger oss input på vad som är möjligt att genomföra. Oftast klarar de av att trolla fram alla de idéer som vi har i vårt huvud.
I år har Visit Britain satsat på att utveckla framgångskonceptet från i fjol.
– Det blir version 2.1.
Den stora bakväggen och färgerna från den brittiska flaggan är kvar, men budskapet nytt: ”What’s your passion?”. Med det vill Visit Britain lyfta fram den moderna, brittiska maten. Under publikdagarna lockar man också med två kändisbesök. På lördagen gästar anglofilen Johan Hakelius och på söndagen Bosse Andersson.
– Han är inte bara bildoktor utan också whis-kydoktor, säger Leif Leganger. Han har åkt runt i hela Skottland och provat whisky. Både han och Johan Hakelius är trevliga ambassadörer.
För branchfolket är Visit Britains monter kanske mest förknippad med torsdagens förfest.
– Vi kommer inte undan den i år heller. Vi har ingen jättesurprise, men det brukar bli en trevlig avslutning för alla som inte vill lämna mässan när den stänger på torsdagen.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024