Annons:

Affärsresenärer i USA tänker smått

Personligt och äkta, behovet att välja det mindre och det genuina. Den trenden går igen i hela samhället. Affärsresenärerna i USA är inget undantag, särskilt inte nu när resandet ökar.

U.S. Travel Association tror på en ökning av det inrikes affärsresandet med 2,5 procent under 2010, den första ökningen sedan 2006. Det betyder enligt USTA att totalt 446 miljoner affärsresor kommer att göras under året, och därmed minst lika många val av flygbolag, hotell, restaurang eller biluthyrningsfirma.
Valen faller allt oftare på de mindre aktörerna. De som levererar en upplevelse med service och värde bortom det massproducerade och likriktade. I alla fall om många resenärer själva får välja.
Särskilt tydligt märks det bland hotellen. De mindre, privatägda hotellen vinner över de stora kedjornas opersonliga kolosser.
– Ska jag vara borta från min familj en hel vecka vill jag välja flygbolag och hotell. Det gör jag bäst själv, oavsett vad min arbetsgivare tycker är bäst.
Det säger Michael, en affärsresenär som likt andra Travel News pratat med inte vill uppge sitt efternamn. Att bryta mot faktiska eller underförstådda reserekommendationer är en sak, att prata om dem är en annan sak. Särskilt för dem som enligt policy skall bo hos de nationella eller globala kedjor som ger arbetsgivaren stora rabatter mot ett visst antal nätter per år.
Detta trots att trenden mot mindre och personligare har frodats under en längre tid. Något de stora aktörerna har varit medvetna om. Minns Marriotts flört med Ian Schrager för tre år sedan och Hiltons försök med Denizen i början av 2009.
Det som gör den här vågen till en växande trend är att även mer traditionella resenärer, som Michael, börjar se sig om efter det de tycker är bättre alternativ. För vissa handlar det om valmöjligheter.
Det säger bland annat Howard Jacobs, President och Chief Operating Officer för Provenance Hotels, en hotellgrupp med fem hotell i nordvästra USA och Nashville.
– När gästerna checkar in ser vi ofta att de har med sig sina Marriott Rewards- och Starwood Preferred Guest- kort. Men när de har möjligheten att välja hotell, då väljer de att bo hos oss.
Ett av Provenance Hotels hotell, Lucia i Portland, Oregon är partner i Alaska Airlines lojalitetsprogram Mileage Plan. Men medlemskapet har enligt Howard Jacobs haft ett mycket blygsamt resultat.
– När vi gick med räknade vi med 4 000 dollar per månad i poängnätter. I själva verket blev det bara 250 dollar i månaden. Det visar att poängsamlandet inte är lika viktigt som att välja ett personligt och unikt hotell.
Frågan är vilka hotell som kan räknas till de oberoendes skara, till ”indiehotellen”. Är något av de nio hotellen från Thompson Hotels i bland annat New York och Washington D.C. lika oberoende som ett familjeägt hotell i Chicago?
I mångt och mycket är det en fråga om tycke, smak och tolkning. Och det finns även hybrider. Det mangadekorerade Tomo i San Francisco är ett samarbete mellan Joie de Vivre och Best Western. Det är ett lagom oberoende hotell, lagom spännande utan att vara helt utanför det traditionella.
Dessutom går det ofta att tjäna lojalitetspoäng hos hybriderna. De kedjor som inte har valt att bygga egna alternativa varumärken får ändå, likt Best Western, en del av kakan genom samarbeten med mindre hotellgrupper. Även om få är lika duktiga poängsamlare som Ryan Bingham, spelad av George Clooney i filmen Up in the air, är det ändå ett plus att kunna bo på personligare hotell men ändå tjäna poäng.
Enligt Björn Asker på Sveriges Hotell- & Restaurangföretagare har det förändrade beteendemönstret inte nått svenska affärsresenärer.
– Jag kan inte säga att vi ser den trenden i Sverige. Kedjorna tar väl snarast marknadsandelar i storstäderna.
En anledning kan vara att svenskarna har vant sig vid den homogena hotellmarknaden. Det var ett argument som nämndes i samband med etableringen av lågpriskedjan Omena Hotels i Stockholm och Göteborg förra året. En annan möjlig förklaring är att trenden kommer, men att det dröjer lite längre.
Trenden mot det personligare betyder inte heller att kedjehotellen nödvändigtvis lider. En majoritet av resenärerna fortsätter välja det välbekanta och stora. När de 446 miljonerna affärsresorna görs i USA under 2010 kommer valet av boende ofta
att falla på Sheraton eller Holiday Inn Express. Men landets travel managers är enligt Caleb Tiller på branschorganisationen National Business Travel Association beredda.
– Även om travel managers vanligtvis förhandlar med de stora kedjorna är det lätt för dem att göra samma sak med ett fristående hotell. Det sker då på orter dit bolagets anställda ofta reser, så kallade ”primary cities”.
Viljan att förbättra sin resemiljö är markant. Om trenden har kraft att växa ytterligare är oklart, men ingen tror längre att det likriktade och stora bara har fördelar med sig.
 
5 TIPS FÖR ATT FÅ VÄLJA SJÄLV
1 Boka nästa resa själv, eller skicka en lista på önskvärda hotell, flygbolag och biluthyrare till ditt bolags travel manager. De kan ofta göra underverk, även inom ramarna för bolagets resepolicy.
 2 Påvisa hur du kan spara företaget pengar genom att bo på alternativa hotell, välja andra rutter, flygbolag eller biluthyrare. Chansen till saker som kostnadsfri internetuppkoppling, rabatt på bensin, gratis nattmackor, skjuts till tågstationen, senare utcheckning så att du slipper hyra ett kontor för dagen och så vidare kan vara större hos de små etablissemangen, särskilt om du inte har uppnått lojalitetsprogrammens elitnivå.
 3 Visa hur du kan tjäna pengar genom att tänka i nya banor. Exempelvis är boende på mindre hotell ett bra sätt att träffa personer du normalt inte gör affärer med, eftersom de inte heller vill sussa hos kedjorna. Mindre hotell arrangerar ibland ”managers networking cocktail”, och kan ha en allmänt öppnare och mer kontaktuppmuntrande atmosfär.
 4 Få med dig kunder och kollegor på ditt tankesätt. I stället för att skämmas över att du rullar till mötet i en pytteliten hyrbil, påpeka att du sparat arbetsgivaren pengar och hjälpt miljön.
 5 Om du inte reser tillräckligt mycket i tjänsten för att bli hågkommen eller fjäskad för hos de Stora Namnen är chansen större att du får ett bättre välkomnande hos ett regionalt flygbolag som verkligen uppskattar att du flyger med dem.
Text: Jaan Orvet

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024