Annons:

Det våras för Resia

Resia såg tydliga tecken på vändning under fjärde kvartalet i fjol. Främst var det på privatreseeidan som försäljningen ökade, medan det var trögare på affärssidan och grupp och konferens, som ligger senare i konjunkturcykeln. – Uppgången har fortsatt även i år och vi ser signaler på att det börjar röra på sig även på affärssidan, säger Bo Jacobsson, försäljningsdirektör på Resia.

Vinsten för Resia inklusive franchisetagare under fjärde kvartalet 2009 blev 7,3 miljoner kronor (0,4 miljoner). Försäljningen ökade med 82 miljoner till 687 miljoner.
För helåret 2009 minskade försäljningen med 314 miljoner till 2 803 miljoner och vinsten med 27,6 miljoner till 14,6 miljoner kronor.
– 2009 var ett mycket tufft år för resebranschen generellt. Att vi trots detta lyckas redovisa vinst är ett mycket bra besked, säger vd Eva Moen Adolfsson.
För att möta konjunkturnedgången minskade Resia under fjolåret sin personalstyrka med 20–25 personer på de 60 kontoren.  
– Det är inga dramatiska neddragningar.  Vi valde att ta en del av nedgången på resultatet i stället för att säga upp fler. På det här sättet behåller vi kompetensen och står redo när det vänder, säger Bo Jacobsson.
Prognosen för 2010 är god.
– Marknaden finns där, jag tror att det blir ett rejält bra år om inget oförutsätt händer.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.