Annons:

Icas klimatsmarta resa

Ica-koncernen är en bra bit på väg mot det klimatsmarta affärsresandet.Ett viktigt steg är att klimatkompensera alla flygresor och göra det synligtför den enskilde resenären – ett miljöinitiativ som blev ett av tre nomineradei Grand Travel Award.– Klimatkompensationen gör att våra resenärer tänker till, säger travel manager Eva Landqvist.

Den bistra sanningen är att svenska privatresenärer inte tänker miljö när de väljer resor och transporter. Då styr pris, drömmar och andra faktorer mer än klimatpåverkan.
I praktiken är det därför företag med stort affärsresande som driver utvecklingen av miljövänliga hotell, bilar och transporter. Ica AB har på två år minskat sin klimatpåverkan av flygresor med 20 procent och ökat sitt tågresande. Pengarna för klimatkompensering möjliggör finansiering av två vindkraftverk i Kina.
– Ur ett reseperspektiv har Ica kommit långt i ett strategiskt miljötänkande. Nästan samtliga företagskunder vill ha miljörapportering om sitt affärsresande, men färre har tagit nästa steg, det vill säga en tydlig styrning mot miljövänligt resande i den egna resepolicyn och att hitta administrativa rutiner för klimatkompensation, säger Helena Belvén, kundansvarig på Carlson Wagonlit, som är Icas mångåriga resebyråpartner.
Travel News träffar henne, Icas travel manager Eva Landqvist och klimatkompensationsföretaget Tricorona Climate Partners vd Per Egstam på Icas huvudkontor i Solna. Det ligger i samma hus som en Ica Maxi-butik, ett medvetet beslut för att medarbetarna alltid ska påminnas om att kärnan i verksamheten är just butikerna.
Även när det gäller Icas klimatpåverkan är det butikerna som påverkar miljön mest genom sin energiförbrukning. I klimatstrategin som sjösattes av koncernledningen 2007 var därför största fokus på att exempelvis byta till energisnåla kylar och frysar och i möjligaste mån köpa förnyelsebar el. Varutransporterna från lager och externa leverantörer har också styrts upp. Icas miljöutsläpp ska ner 20 procent till 2012 och 30 procent till 2020 jämfört med år 2006.
Men 2008 var det dags för affärsresorna att hamna under luppen. Ica vill inte lämna ut exakta siffror på hur mycket bolaget reser för per år. Men med bilresor borträknade sker de flesta tjänsteresor med flyg inom Sverige. Det nordiska resandet till baltiska kontoret i Riga och det norska i Oslo har minskat radikalt till följd av en decentraliserad omorganisation. Tågresandet har dessutom ökat.
– Hotellen vi bor på ska vara Svanen-märkta eller ha dokumenterat miljöarbete, alla måste välja miljöbil som hyrbil där det är möjligt och vi slöt avtal med den hyrbilsleverantör som då var bäst på miljö. Dessutom beslutade vi att klimatkompensera för alla flygresor, berättar Eva Landqvist.
Tricorona valdes som klimatkompensationspartner och den lite trixiga processen inleddes för att få allt på plats, såväl administ-rativa rutiner som processflödet av information och pengar. Den största utmaningen var Icas bestämda krav att klimatkompensationen skulle brytas ner och synliggöras på individnivå. Varje affärsresenär ska varje gång en resefaktura attesteras se extrakostnaden för miljön. Extrakostnaden belastar avdelningen och hamnar inte i en diffus central miljöbudget, där den märks av få.
– Ica-kulturen är decentraliserad.
Avdelningar som aldrig är ute och flyger ska inte bära andras rese- och miljörelaterade kostnader, förklarar Eva Landqvist.
Så vad har skett i praktiken? Carlson Wagonlit har skapat automatiserade processer så klimatkompensationen hamnar på varje resefaktura och har jobbat fram ett fungerande betalnings- och statistikflöde mellan de tre parterna. I Icas resepolicy är kravet tydligt att alla resenärer måste boka sina flygresor via resebyrån för att klimatkompensationen ska bli korrekt.
Tricorona och Ica har valt tre nivåer för klimatkompensationen.
– Vi jobbar med schablonvärden som justeras fyra gånger om året. För en flygresa tur och retur i Sverige är klimatkompensationen 70 kronor. För Europa- och interkontflyg är schablonvärdena högre, eftersom klimatpåverkan är större, men i snitt handlar det om 3 procent av biljettpriset, säger Per Egstam på Tricorona.
Icas mest frekventa affärsresenärer, som har årskort på flyg, får klimatkompensationen dragen då kortet köps. För att kompensationen ska vara trovärdig för denna grupp varierar kompensationen utifrån hur mycket den enskilde resenären beräknas resa under året.
– Resenären måste känna att det är en rimligt rättvis debitering annars tappar klimatarbetet trovärdighet. Men våra resepolicyer och klimatkompensationen har aldrig ifrågasatts av medarbetarna, de passar in i vårt övriga klimatarbete. Klimatkompensationen skrämmer inte folk från att resa, men den gör att de tänker till, säger Eva Landqvist.

KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024