Annons:

Norwegian kryper till korset

Norwegian går in fullt ut i det globala bokningssystemet Amadeus för att nå fler danska och svenska affärsresenärer.–  Vi har företag och resebyråer i Danmark och Sverige som inte bokar oss på grund av att de tycker att det är för krångligt. Därför ansluter vi oss till Amadeus och BSP, säger Norwegians försäljningsdirektör Lars Sande.

Tidigare har det norska lågkostnadsflygbolaget satsat på att driva alla bokningar till sin egen webbplats. Flygbolaget har funnits med i Amadeus low cost carrier-lösning, där resebyråer kunnat boka deras biljetter. Men det har krävts större manuell hantering från resebyråernas sida. Flygbolaget har bland annat använt en egenutvecklad faktura- och e-ticketlösning.
På den norska hemmamarknaden har Norwegian en sådan stark ställning att resebyråerna anpassat sig. I Sverige och i Danmark är konkurrensen tuffare. Därför är Norwegian nu beredd att ta ökade distributionskostnader för att öka sin tillgänglighet och få fler resenärer via affärsresebyråerna. En bokning via Amadeus kostar Norwegian cirka 30-40 kronor per biljettsträcka.
I dag kommer 11-12 procent av Norwegians bokningar från affärsresebyråer som bokar via Amadeus. Övriga resenärer bokar direkt på flygbolagets webbplats, antingen själva eller via onlineresebyråer.
Via Travel välkomnar Norwegians beslut. Leverantörsansvarig Annika Hultgren menar dock att Norwegians strategi där biljettpriserna på den egna webbplatsen är billigare än dem som erbjuds via Amadeus fortfarande ställer till problem.
– I Amadeus är Norwegians extraavgifter för bagage och seating alltid inkluderade, vilket de inte är på deras egen sajt. För priskänsliga kunder är dessa hundralappar viktiga, därför måste vi ibland fortfarande boka direkt hos Norwegian för att ge kunden bästa priset.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.