Annons:

Rekord för ITB trots krisen

En Asienboom gjorde att ITB i Berlin kunde stoltsera med nytt utställarrekord mitt i lågkonjunkturen. I den svenska montern storsatsade Stockholm och Lappland, men det sviktande svenska intresset för konsumentdagarna är ett bekymmer.

Turkiet, Asien, sociala medier, mobilteknologi och ljusnande turistsiffror.
Det var de heta samtals- och diskussionsämnena under den 44:e upplagan av ITB. 
Att den globala turismen skadesköts förra året hindrade inte nästan 11 000 fackbesökare och 11 127 utställare att flockas i Berlin i mitten av mars.
– I lågkonjunktur är det viktigaste än någonsin att synas på ITB. Vi måste manifestera oss så vi inte försvinner i bruset, säger Helene Berg, Tysklandschef för Visit Sweden som ansvarade för den svenska montern i Hall 18, där Norden av hävd och tradition funnits i många år.
Förra året sjönk de tyska övernattningarna i Sverige med drygt 2 procent. Men det var främst färre tyska campinggäster som drog ner statistiken. Men allt fler tyskar väljer att bo på hotell i Sverige och majoriteten av dessa resor bokas genom researrangörer eller hotellsajter.
– Det är detta mellanled som du träffar på ITB och som gör mässan än viktigare för svenska aktörer, menar hon.
För andra året hade de fem nordiska länderna gått samman om en gemensam monter. Den inramades av bildsatta vepor i taket. I den svenska delen var annars myllret av vita trästolar och bord från IKEA det mest iögonfallande. Ljust, luftigt och öppet – en monter mer anpassad för fack- än för konsumentdagar.
14 utställare deltog under branschdagarna, bland andra Stockholm, Småland, Värmland och Lappland. I samma hall hade även Scandic och Stena Line egna montrar. Från projektet Swedish Lapland deltog både rutinerade mässdeltagare som Icehotel liksom mindre aktörer som Camp Ripan. Swedish Lapland satsar 1 miljon i marknadsföring i samarbete med den tyska researrangören Dertur, för att öka resandet till Kiruna med omnejd.
– Tyskland är en viktig marknad och till skillnad från britterna kommer de året om till Lappland, förklarade Dan Björk, marknads- och försäljningschef på Icehotel, som totalt säljs via sju nischarrangörer i Tyskland.
Det som ännu saknas är direktflyg för tyska turister till Kiruna. För det krävs att flera tyska researrangörer kan garantera beläggning i utbyte mot marknadsföringsbidrag från Swedish Laplands aktörer. På plats i Berlin fanns både LFV:s linjeutvecklare Mats Åström och Scandjet Aviations vd Sasha Djakovic. Det är Scandjet som flyger den nya vintercharterlinjen mellan Amsterdam och Åre, vid sex tillfällen denna säsong.
– Vi har många möten inbokade med researrangörer för att höra vad de har för önskemål för att vilja gå in i projektet, berättade Mats Åström.
Visit Sweden och Stockholm Visitors Board utnyttjar förstås strålglansen runt kronprinsessans bröllop för att locka fler tyskar till Sverige. Den officiella Sverigekatalogen som stod i broschyrställen pryds av en leende Victoria, hand i hand med sin Daniel. Inuti katalogen skriver hon en personlig krönika om sin kärlek till svensk kultur och natur.
Bekymret för Visit Sweden är dock att intresset för att ställa ut under konsumentdagarna är mycket svalt. I år stannade endast Stockholm och Skåne kvar och Astrid Lindgrens Värld flögs ner som underhållning. Men det är svårt att finansiera en stor monter med strategisk placering, när utställarna enbart vill vara där tre av fem dagar.
– I Sverige fokuserar man mycket på de nya marknadsföringskanalerna. Jag tycker man underskattar det personliga mötet med privatresenären. Berlin är en stor och viktig marknad för Sverigeturismen, säger Helene Berg.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024