Annons:

SAS och SJ lanserar flyrail.se

SAS och SJ lanserade Fly Rail.se på TUR 2010, en webbplats där både affärs- och privatresenärer kan söka och köpa kombinerade tåg- och flygresor i en och samma bokning. – Det unika med Fly Rail är att systemet automatiskt räknar ut alla kombinationer och priser för resenären och ger en samlad tidtabell som inte bara innehåller flyg och tåg, utan även bussar, lokaltrafik och andra marktransporter. Att tåg och flyg är bokningsbart tillsammans på nätet är vi först med i Norden. Det kan ingen annan resebyrå tillhandahålla i dag, säger projektledare Fredrik Clerkestam.

Sajten har smyglanserats på vissa orter i Sydsverige, där det finns många olika flygplatser och transportalternativ att välja emellan. Jönköpingsbon som ska åka till London får exempelvis automatiskt upp tågförbindelser till Kastrup, Göteborg och Arlanda och flygtider från dessa flygplatser till London.
– Du kan matcha din sökning mot alla flygplatser för att hitta det bästa alternativet. Vår och SJ:s komma fram-garanti, som introducerades förra året, gäller förstås. Det viktiga över tid är att folk ska våga lämna bilen hemma och välja kollektiva färdmedel i stället. I det här avseendet är vi och SJ partners, inte konkurrenter, säger Anders Signell, ansvarig för e-handel på SAS.
Samarbetet mellan SJ och SAS inleddes för ett år sedan. I steg 1 infördes Komma fram-garantin och gemensamma årskort för tåg och flyg. I dag finns ett par hundra gemensamma årskortsinnehavare, men Fly Rail.se riktar sig till alla som vill välja bort bilen  på resan.
– Fly Rail gör det också enklare att byta transportmedel på ut- och hemresan. Vi har kunder som gärna åker tåg mellan Malmö och Kiruna, men bara ena vägen, säger Thomas Mann, chef för distribution på SJ.
Fly Rail uppvisar stora likheter med RTS-projektet Hela Resan, där målsättningen har varit att koppla ihop alla kollektiva färdmedel i Sverige och göra dem bokningsbara. I dagsläget är dock Hela Resan bara en reserobot med hopkopplade tidtabeller. Så fort resan ska bokas och betalas uppstår frågan om vem som tar operativt och finansiellt ansvar för ändringar och support gentemot kunden.
Detta har SJ och SAS löst genom att bilda ett hälftenägt bolag, som har en egen supportfunktion. Supporten hanterar både flyg- och tågbokningarna – i praktiken nästan som en resebyrå.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.