Annons:

Mobilen – den andra webbvågen

Allt pekar mot att mobilen kommer att förändra hur resebranschen arbetar på nätet. Det mobila internet skapar nya förutsättningar och möjligheter att nå kunderna på deras egna villkor.

Det räcker att titta sig runt på tunnelbanan i Stockholm eller på vilket tåg som helst i Sverige för att förstå att vi står inför en andra våg inom internetutvecklingen – i varje vagn knappar resenärerna på sina smartmobiler. Samma sak på gator och torg, unga, gamla, män och kvinnor, alla knappar de på sina mobiler utan att ringa. Konsumenterna använder det mobila internet i en allt större utsträckning medan företagen tvekar om hur de ska hantera ytterligare en digital kanal.
– Utvecklingen drivs av konsumenterna, inte av företagen som många gånger saknar kompetens för att hantera de nya kanalerna, säger Peter Hellman, analytiker av resebranschen och författare till rapporten Kommunicera turism på nätet som givits ut av Tillväxtverket.
I dag vill många företag ha en Iphone-applikation utan att riktigt veta varför. Utan att egentligen ha funderat på hur mobilen passar in bland deras övriga kanaler. Men i en webbvärld där service och varumärke blir allt viktigare kan bra mobila sajter och applikationer ge konkurrensfördelar.
Vi kan alla se Iphonens segertåg i världen. På samma sätt som bredbandet förändrade våra internetvanor i grunden har den nya generationens smartmobiler gjort mobilen till en internetplattform att räkna med. Under fjärde kvartalet förra året ökade försäljningen av smarta telefoner med 39 procent, till 54,5 miljoner sålda enheter, enligt analyshuset IDC:s kvartalsvisa Mobile Phone Tracker. Under hela 2009 såldes 174 miljoner smarta mobiler. Samtidigt fördubblades antalet mobila anrop till webben i Europa under 2009, enligt statistik från det mobila annonsnätverket Ad Mob.
Det är de nya smarta mobilernas multitouchskärmar tillsammans med 3G-uppkopplingar som gör det möjligt att hantera stora webbplatser på tretumsskärmar. Med en multitouchskärm kan användaren enkelt zooma in på en mindre del av sajten och skrolla ner med ett drag med fingret. Användandet får en extra skjuts av abonnemang med generösa nedladdningskvoter och de allt vanligare öppna trådlösa nätverken. Smartmobilen blir en extra dator som användaren alltid har med sig oavsett om hon är på stan eller sitter framför datorn.
I mars i år blev Apollo det första charterbolaget att släppa en applikation till Iphone som direkt blev en av de tio mest nedladdade reseapparna i Sverige. Den låter användaren söka bland Apollos sista minuten-resor och resorna går att boka direkt i telefonen. Det visar att intresset finns hos användarna. Me-dieaktörer som Aftonbladet har också släppt en sista minuten-applikation och Svenska Dagbladet en reseguidesapplikation. En annan reseaktör som nyligen släppt en mobilanpassad sajt är Radisson Blu Scandinavia Hotell. 
– Eftersom många av våra gäster är på resande fot och inte alltid har tillgång till en dator ser vi det som naturligt att lansera en mobil webbplats för hotellet, säger Therese Andersson, director of sales på Radisson Blu Scandinavia Hotell.
På deras mobila webbplats kan gästerna boka eller kontrollera sin bokning, få information om rum och vägbeskrivning.
Charterbolaget Ving var tidigt ute och testade den mobila webben. De har redan hunnit lägga ner en särskild mobilsajt som lanserades hösten 2008 eftersom besökarna föredrog att surfa in på den vanliga webbsajten med sina mobiler. Mobilsajten hade inte samma funktionalitet som den vanliga webbsajten har. I dag bokar faktiskt en del kunder sina resor med hjälp av sin mobil.
– Vi kommer att släppa applikationer till mobiler som Iphone och Android under året. Vi har väntat eftersom vi verkligen vill skapa något bra som kunderna har nytta av, säger Johan Hägglund, ansvarig för webbutveckling på Thomas Cook-koncernen som äger  Ving.
Johan Hägglund vill att kunderna ska kunna göra mer saker än att bara boka sin resa via mobilapplikationer.  Ving vill att kunderna exempelvis ska kunna visa sin resa för vänner, kolla biljetten och dela med sig av sina upplevelser efter resan. Tyvärr sätter dyra trafikkostnader utomlands stopp för applikationer som kunderna kan ha nytta av även under resan.
– Vi vågar inte uppmuntra kunderna att använda vår applikation på resan eftersom det kan bli mycket dyrt för dem, säger han.
Flygbolaget Malmö Aviation släppte redan i mars 2007 ett Javaprogram till mobilen för sina årskortsresenärer. I september 2008 lanserades en ny version för medlemmarna i bolagets bonusprogram. Nu går det att utöver incheckning även sköta bokningar, ombokningar och avbokningar via mobilen. Att man får tillgång till bokningsssystemet via ett Javaprogram innebär att det ska fungera med så gott som alla mobiler på marknaden, utom ironiskt nog Iphonen.
– Generellt har inte volymen i användandet nått till det vi förväntade oss. Men nu upplever vi att det börjar hända saker, säger Björn Lundberg på Malmö Aviation.
Stephan Ekbergh, som startade
internetresebyrån Travelstart i slutet på 1990-talet, tror att skiftet mot den mobila webben kommer att gå snabbare än den vanliga webbens intåg i resebranschen. Han förutspår att den mobila webben kommer att stöpa om resebranschen på fem år.
– Det är mer praktiskt att köpa resan på mobilen i stället för att hala upp datorn, säger Stephan Ekbergh som bor i Sydafrika där det normalt är lättare att nå de mobila nätet än det vanliga internet.
Han menar att det mobila internet kommer att förändra hur resor säljs i grunden.
– Varumärket blir viktigare än någonsin på mobilen. Dessutom kommer vinnaren på den mobila webben att ta allt. I stället för dagens 20 internetresebyråer får vi en.
Internetresebyråerna får dessutom en annan roll. De kommer att aggregera trafik och erbjudanden, medan det är flygbolagen som tar hand om själva biljettförsäljningen.
Mobilen handlar inte bara om information och transaktioner. Analytiker tror att mobilen kommer att bli ett starkt annonsmedium på kort tid. I dag omsätter mobilannonseringen kaffepengar i Sverige, men det kan snabbt ändras. Det är ingen slump att Google förra året köpte det mobila annonsnätverket Ad Mob för att inte missa en kommande stjärna på annonshimlen. 
De mobilsajter som Sveriges Annonsörers Kia Index mäter i Sverige har upplevt en fördubbling av trafiken på ett år. Aftonbladet Mobil hade 262 000 unika besökare och 4 miljoner sidvisningar under vecka nio, enligt Kia Index. Tvåan Eniro Mobil hade 56 000 unika besökare och 293 000 sidvisningar.
Men succén är inte garanterad för mobilen som annonsmedium. Enbart hög trafik räcker inte, mobilen måste också hitta sin form som annonsmedium. Utmaningar är den lilla annonsrutan och användarnas annorlunda surfbeteende.
Mobilen kommer att bli en viktig kanal för resebranschen. Utmaningen är att användarna hela tiden hittar nya sätt att använda mobilen som inga analytiker riktigt kan förutse. Därför är det livsviktigt att bevaka utvecklingen noggrant samt att experimentera med de resurser som står till buds.
 
VAR FJÄRDE NÄTSURFARE VILL SHOPPA VIA MOBILEN
Bara fyra procent av svenskarna har handlat via mobilen, men nästan var fjärde internetanvändare kan tänka sig att köpa varor via sin mobiltelefon, enligt Postens E-handelsbarometer Q4 2009. Det som hindrar dem i dag är framför allt att mobiltelefonens skärm är för liten (det anser 32 procent), uppkopplingshastigheten är för låg (25 procent) och att säkerheten upplevs som dålig (17 procent). En smartphone och fakturabetalning tar hand om de problemen.
Mobilköp handlar inte längre bara om ringsignaler. Bara Ebay räknar med att driva försäljning värd 380 miljoner dollar i år med hjälp av sin auktionsapplikation till Iphone. Från Apples appbutik har det laddats ner 3 miljarder applikationer – allt ifrån gratis till applikationer som kostar tusenlappar.
Under 2009 såg vi de första seriösa mobila e-handelsintiativen i Sverige. Filmbutiken Discshop öppnade en mobilbutik i juni 2009 och lanserar samtidigt möjligheten att köpa film via sms. Samtidigt släppte barnklädesbutiken Babyshop en Iphonebutik. Discshops mobilbutik är i grund och botten en nedskalad webbutik där sökfunktionen lyfts fram. Produkter går också att hitta via olika topplistor. Tanken är att kunden snabbt ska komma fram till ett avslut. Mobilkunden kan med hjälp av sitt personnummer enkelt hämta sin adress och betalning sker med faktura eller postförskott. På så sätt kommer e-handlarna förbi den våta betalfilten premium sms, operatörerna ska ha upp till 50 procent av ordervärdet.
Discshops sms-funktion är om möjligt ännu enklare. Kunden sms:ar produktens artikelnummer och sitt personnummer till Discshop, sedan skickas beställningen mot faktura eller postförskott.
URBAN LINDSTEDT

Kommentarer är stängda.