Annons:

Webb eller app det är frågan?

Den mobila webben är inte lika standardiserad som den vanliga webben. Här ställs företag inför frågan om de ska utveckla en mobilanpassad sajt som kunderna når via en webbläsare i mobilen eller särskilda applikationer för de största mobila plattformarna.

Vill man nå maximalt antal kunder handlar det om att utveckla en särskild mobilsajt för webbläsare samt ytterligare fyra till fem applikationer för de vanligaste mobila operativsystemen.
Striden om vilken mobil plattform som gäller för framtiden står just nu mellan Apples Iphone, Nokias Symbian, Googles Android och på vissa marknader Blackberry. Men mycket talar för att standarder kommer göra det enklare att utveckla för flera plattformer samtidigt.
– Produkter kommer att skifta mot att använda standardiserad webbteknologi. Med standarder kommer möjligheterna för utveckling av applikationer att förbättras, sade Björn Wigfors från Nokia i en paneldebatt om mobila applikationer på konferensen Le Web i Paris förra året.
En mobil webbsajt är först och främst anpassad för att passa den lilla skärmen som är mindre än tio centimeter på diagonalen. Här blir sökfunktionen central. Även bilder ska skalas om så att sidorna inte blir för otympliga att navigera på och tunga att ladda ner. Menyerna måste också gå att hantera på den lilla skärmen.
I dag styrs formen hos de flesta moderna sajter med så kallade CSS-format, vilket gör det relativt enkelt att bygga om en sajt för en mindre skärm.
Applikationer är normalt bättre anpassade för den lilla skärmen och de kan utnyttja funktioner som gps som gör att tjänsterna kan ta hänsyn till var användaren befinner sig och presentera information som är lämplig när användaren exempelvis befinner sig i Göteborg. Med applikationer går det att nå storförbrukarna. Iphone- och Androidanvändare som svarade på en nätenkät använde sina applikationer 80 minuter om dagen, enligt Admob.
Antalet applikationer till mobiler som Iphone har fullständigt exploderat det senaste året. På Apples App Store finns i dag över 150 000 applikationer och i början av år 2010 hade Iphone- och Ipodanvändarna laddat ner över 3 miljarder applikationer från Apples App Store. Apples granskar alla applikationer som läggs upp i App Store och det kan ta tid.  
Googles mobila operativsystem Android har i skrivande stund nästan 27 000 applikationer varav närmare 17 000 är gratis. Användare hittar applikationerna på Android Market som inte är öppnare än Apples App Store. Även Nokia lanserade appbutiken Ovi Store under 2009 och hade i februari drygt 6 000 applikationer enligt analysföretaget Distimo.
När det gäller surfande på nätet med hjälp av smartmobiler så dominerar Apples Iphone och Ipod Touch stort. I januari 2010 var 50 procent av alla anrop i världen till mobilsajter från mobiler med Apples operativsystem. På andra plats kommer Android med 21 procent av anropen till den mobila webben, följd av Nokias Symbian (19 procent), enligt Admob. Men dessa siffror varierar kraftigt mellan världsdelar. I Västeuropa är 78 procent av anropen från Apples operativsystem, 10 procent från Nokia och 8 procent från Android. 
URBAN LINDSTEDT

Kommentarer är stängda.

Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024