Annons:

Expedia utmanar de nordiska nätresebyråerna

Världens största nätresebyrå Expedia tar upp kampen med sina nordiska konkurrenter och satsar 70-80 miljoner på att bygga varumärke i Skandinavien i år.

– Vi är små i Skandinavien i dag, men ska på sikt gå om aktörer som Seat24, Travelpartner och Travellink. Jag tror ingen annan nätresebyrå satsar så mycket på tv-reklam, stortavlor och press i år, säger Mikael Andersson, vice vd Expedia EMEA, som är baserad i London, i senaste numret av Travel News.
 
Har konkurrenterna anledning till oro?
– Det är klart, när världens största internetresebyrå satsar här. Som global resebyrå kan vi dra nytta av skalfördelar. Till exempel lägger koncernen 40 miljoner dollar på teknikutveckling som alla i koncernen får del av.
  
Är det rätt tidpunkt att satsa mitt i lågkonjunkturen?
– Det finns ingen ideal tidpunkt. Varje år funderar jag på var jag ska satsa nu. Jag har ansvaret för tolv marknader i Europa och det finns massor av saker man kan göra med sina pengar. 
 
Mikael Andersson menar att det är en fördel att det inte finns någon tydligt ledande nätresebyrå i Skandinavien, som är den fjärde största internetresemarknaden i Europa efter England, Tyskland och Frankrike. Samtidigt är marknaden relativt liten och mogen, vilket betyder sämre tillväxtmöjligheter.
 
– Vi har redan testat vår modell och sett att den funkar här. Konkurrenterna har stort fokus på flyg, där det är svårt att särskilja sig och att tjäna pengar. Vi vill ta position genom våra dynamiska paketresor och kommunicera att man kan spara pengar genom att boka hotell och flyg på samma gång.
 
Vad är största utmaningen för er?
– Det är den lokala kunskapen och känslan för marknaden, som är lättare att ha när man sitter i Stockholm än när man sitter i London. 
  
De nordiska konkurrenterna tar dock Expedias satsning med ro.
– Vi har respekt för att Expedia satsar, men har inte märkt några effekter så här långt. Frågan är vilken effekt de kan få av alla miljoner på en fragmenterad marknad som den skandinaviska, säger Ralph Axelson, vd för Etraveli, där bland annat varumärket Seat24 ingår.  
 
Han poängterar också att Expedia är långt ifrån ensamma om att satsa på dynamiska paket.
– Vi satsar också på hotell och paket. Vår hotellförsäljning ökar till exempel med 50 procent per år och våra hotell får vi faktiskt från Expedias hotelldatabas.  

Kommentarer är stängda.