Annons:

Ryanair-dom överklagas till Högsta Domstolen

Konsumentombudsmannen vill att HD ska ta upp fallet med  paret som inte fick någon ersättning för hemresekostnader från Ryanair när lågprisbolaget ställde in en flygning från Charleroi på grund av dåligt väder.

– Vi tycker ärendet är principiellt intressant att det blir utrett vad enskilda konsumenter kan vänta sig när ett flyg blir inställt, säger Daniel Karfs, jurist på Konsumentverket.
 
I Svea hovrätt fick Ryanair rätt på alla punkter, till skillnad från i tingsrätten. När flyget från Skavsta inte kunde landa på grund av dimma, gick det i stället ned i Liège, åtta mil därifrån. De väntande passagerarna forslades däremot inte dit utan planet lyfte utan resenärer tillbaka mot Skavsta. Linköpingsparet erbjöds en ny hemresa tre dagar senare, men valde i stället att ta sig hem till Sverige med hyrbil, tåg och taxi. Den kostade drygt 2 300 kronor per person.
 
Hovrätten delar Ryanairs uppfattning att det rådde extraordinära omständigheter och att flygbolaget gjort vad som är rimligt att begära för att hjälpa resenärerna. Eftersom flygningen var inställd, och inte försenad, gäller inte heller Montrealkonventionens regler att resenären kan få skadestånd för hemresekostnaderna.
 
– Vi vill få ett prejudikat från högre rätt i Sverige. Det är olyckligt att konventionens regler bara avser förseningar, inte inställda flyg, säger Daniel Karfs.
 
I tingsrätten fick paret delvis igenom sina krav på ersättning för hemresan med hänvisning till EU:s lagstiftning. Rätten ansåg att Ryanair inte utrett ordentligt om flygbolaget skulle ha kunnat boka om paret till något annat flygbolags avgångar och därmed inte bevisat att de vidtagit alla rimliga åtgärder. Hovrätten för inget sådant resonemang. Det tycker Jonas Thyberg, jurist på Svenska Resebyråföreningen, är förvånande.
 
– Jag tycker hovrätten gjort det lite lätt för sig och hoppas att HD tar upp fallet.
Om inte HD tar upp fallet och hovrättsdomen vinner laga kraft kan det få konsekvenser för ersättningar till askmolnsresenärer, som kräver flygbolag på ersättning för egna hemresekostnader.
 
– Men de flesta krav från askmolnskrisen handlar om kostnader för mat och hotell och berörs inte av den här domen, säger Daniel Karfs.

Kommentarer är stängda.