Annons:

Enligt bloggar: Sverige är coolt, funktionellt och vetenskapligt

Sverige förknippas med funktion, design, musik och forskning på utländska bloggar.

Visit Sweden har genomfört en undersökning av vilka ämnen som förknippades med Sverige på bloggar och i internetsökningar under 2009.
 
– En av de vanligaste diskussionerna om Sverige på  nätet har handlat om samhället, musiken,  litteraturen, företagen och svenska värderingar,  säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden. Men i Norge,  Danmark och Finland, där intresset är som störst, är man mest nyfiken på att resa hit.
 
Diskussionerna präglades under 2009 mycket av aktuella ämnen, som försäljningen av Saab och Zlatan Ibrahimovics flytt till Barcelona, men ett antal övergripande Sverigebilder bryter ändå igenom. På bloggportaler som Blogspot, WordPress och Technocrati pratas det om det funktionella Sverige med fokus på design och funktion och företag som IKEA, Volvo och Ericsson, det moderna och coola Sverige, med nutida svenska artister som Lykke Li och Basshunter, IT-företag som Spotify och Skype och svensk stil och innovation samt vetenskapslandet Sverige med koppling till forskning och Nobelpriset.
 
Undersökningen genomfördes av Kairos Future. Visit Sweden kommer med hjälp av fakta från rapporten att förfina marknadsföringen av varumärket Sverige och  svenska destinationer och upplevelser ytterligare. De målgrupper som Visit Sweden vänder sig till är ”resvana och  internetmogna personer som söker nya och spännande upplevelser”.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024