Annons:

Facket rasar mot nya piloter utan kollektivavtal

En ny flygkonflikt är på väg att blåsa upp inom flygbranschen. Skyways hyr in dansk personal utan kollektivavtal till svenskt regionalflyg.- Det här är en principiellt viktig fråga som inte bara rör flygbranschen, säger pilotfackets Gunnar Mandahl.

Skyways hyr in det danska flygbolaget Danish Air Transport, DAT, för flygningar inom Sverige. Enligt avtalet hyrs både flygplan och besättning in och de nya piloterna saknar kollektivavtal, skriver DN.
– Lyckas man med detta, att leja ut arbetet på piloter som utan svenskt kollektivavtal ska jobba i Sverige, ja då kommer det kunna förändra och få konsekvenser för alla yrkesgrupper i landet. Det här är en principiellt viktig fråga som inte bara rör flygbranschen, säger svenska pilotfackets ordförande Gunnar Mandahl.
 
Skyways vd Peter Browall säger att han inte känner till anställningsvillkoren för piloterna.
– Jag har ingen insikt i detta. Det enda jag med säkerhet vet är att DAT har rätt att bedriva kommersiell flygtrafik i Sverige och det räcker för oss, säger Peter Browall.
 
Även Flygarbetsgivarnas vd Peter Jeppsson säger att han inte känner till detaljerna i avtalet.
– Men man ska komma ihåg att Danmark är ett modernt land och att allt faktiskt inte är dåligt bara för att det inte är som i Sverige, säger Peter Jeppsson.
 
DAT:s vd Jesper Rungholm förstår inte uppståndelsen kring avsaknaden av kollektivavtal.
– Vi har bedrivit linjeflyg i 21 år och vi har inte haft en endaste konflikt med facket under alla år. Och nej, vi har inte kollektivavtal, vi tror på en bra dialog och ömsesidig respekt. Av erfarenhet vet vi att det fungerar. Säg mig, varför skulle vi behöva ha facket som mellanhand då?
 
Enligt honom har de anställda ett enhetligt kontrakt i nivå med industristandarden i Danmark och kan därmed liknad vid ett kollektivavtal.
 
Enligt DAT tjänar deras flygkaptener cirka 52 000 danska kronor och en styrman runt 25 000 kronor i grundlön. Detta är mer än gällande kollektivavtal, men facket menar att det inte är här problemet ligger.
– Den springande punkten är ju att arbetstagarna inte har någon som för deras talan i obekväma situationer och det är förstås ett drömscenario för en arbetsgivare, säger Gunnar Mandahl.
 
I augusti kommer det svenska facket och DAT att träffas för samtal. Facket utesluter inte fler flygstrejker.
– Jag är villig till dialog men om facket tänker göra det svårt för oss, hindra eller blockera oss att flyga svenskt regionalflyg så tycker jag det är djupt orättfärdigt, säger Jesper Rungholm.
 
På söndag börjar DAT trafikera Skyways linjer från Stockholm till Halmstad, Kristianstad och Visby. Samarbetet mellan flygbolagen är långsiktig och permanent och Peter Browall hoppas på ett utökat samarbete.

Kommentarer är stängda.

Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024