Annons:

Bröllopsfiasko för hotellen

Bröllopet mellan Daniel och kronprinsessan Victoria blev ett riktigt fiasko för hotellnäringen. Hotellen stod bara halvtomma den stora dagen. Nu skyller alla på alla för den uteblivna hotellboomen.

– Det var bara skitsnack när Mats Hult och turistchefen på Stockholm Visitors Board sa att hotellen var fulla. De har ett tungt moraliskt ansvar tillsammans med medierna, vars hausse fick hotellen att försöka sälja rummen utan rabatt vilket är normalt denna tid, säger Jan Rencke, grundare av Destination Stockholm.
Han menar att hotellen dessutom tog bort rum från alla stora bokningssajter utom Expedia, för att sälja själva utan provision. 
– När hotellnäringen upptäckte att gästerna inte ville betala fullt pris och började lägga ut lågpriser var det redan för sent. 54 procents beläggning på bröllopsdagen är verkligen uruselt!
Peter Lindqvist, vd för Stockholm Vistors Board, lägger hellre skulden på hotellen. 
– När vi pratade om att bröllopet skulle bli en fest för Stockholmarna och andra besökare blev hotellrumen plötsligt väldigt dyra. Det släpptes inga rum och man sa att det var fullt. Ryktet spred sig och bokningarna uteblev.
Men även du och SHR får sig en slev av kritiken?
– Man kan skylla på andra, men jag har bara refererat till vad hotellen själva och SHR har sagt. 
SHR:s beräkningar på att logiintäkterna skulle öka med 120 miljoner till 250 miljoner under bröllopsveckan låg långt över verkligt utfall.
– Till vårt  försvar kan vi säga att vi inte gjorde prognosen själva utan utgick från vad Handelns Utredningsinstitut förutspådde när vi räknade. Den stämde uppenbarligen inte och haussen bidrog säkert till att folk som annars tänkt åka till Stockholm lät bli, säger Björn Arnek, branschekonom på SHR.  
Martin Creydt på Scandic Hotels tror att den uteblivna succén beror på att målgruppen som åker till Stockholm bara för bröllopet är mycket mindre än man tror. 
– Bröllopet blev däremot en pr-mässig succé för både Stockholm och Sverige på lång sikt.
Trots den uteblivna hotellboomen blev beläggningen för hela bröllopsveckan över 75 procent, vilket är klart över året innan.
– Det blev ingen rekordvecka, men hotellen kan ändå glädja sig åt att det totalt sett var ett fantastiskt tryck i somras och de kunde därför höja priserna till 2008 års nivåer, säger Arnek.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT

Kommentarer är stängda.