Annons:

Flyget väntar på affärsfolket

Medan affärsresenärerna ute i världen återvänt till flyget går det trögare i Sverige. Men det finns positiva signaler hos de svenska flygbolagen. Frågan är om det riktiga trendbrottet kommer i höst – och hur betalningsvilligt affärsfolket är då.

Finanskris, askmoln, pilotstrejk …
Flygbolagen på den svenska marknaden har verkligen fått vad de tål sedan hösten 2008. Men trots mångmiljonförluster vid askmolnet är optimismen större nu än förra hösten.
– Bortsett från tvärniten i april hade vi en bra vår. Det är därför vi gör en försiktig expansion. Men den måste vara lönsam, det handlar inte om att öppna dammluckorna, säger Lars-Ove Filipson, chef för Corporate Travel på SAS.
Swedavia, som driver de statliga flygplatserna och följer utvecklingen av affärsresandet med stor nyfikenhet, såg under första kvartalet en tendens till affärsreseökning och inväntar analysen av andra kvartalet.
– Vi kan ha nått ett trendbrott, eller i varje fall att affärsresenärerna tillfälligt kommer att öka snabbare än privatresenärerna under en period, säger Swedavias flyganalytiker Karl Johnsson.
Det är på långlinjerna och vissa Europadestinationer som SAS ser att affärsresandet tagit fart. Fler reser med Economy Extra och det varit fullt i businessclass till USA och Asien. Ett nytt långdistansplan sätts in i höst. Från Stockholm blir det fler avgångar till bland annat New York och London. Någon ny långlinje från Arlanda blir det dock inte.
Totalt ökade antalet flygpassagerare i Sverige med 1 procent under årets sju förs-ta månader. Utrikes ökade med 4 procent medan inrikesflygets kräftgång fortsätter med -2 procent. Konkurrensen med tåget och ett återhållsamt affärsresande bland svenska företag gör det tufft för inrikesaktörerna.
– Det är trögt på affärssidan och jag tror det dröjer till nästa år innan det tar ordentlig fart, säger Krister Aaarnio, vd på svenska Norwegian, som har 50 procent affärsresenärer på sina inrikes- och intraskandinaviska linjer.
Trenden hos det svenska flyget är stigande passagerarsiffror, men sjunkande yield. Prispressen är tuff.
– Vi skulle behöva få ut några tior mer i snittpris och jag är lite besviken på att vi inte lyckats med det. Men vi har ju ökat antalet avgångar till Göteborg och Malmö från nio till elva och det har nog gått ut över priset, säger Malmö Aviations vd Bengt Roswall.
Ändå kan Malmö Aviation rapportera ett positivt halvårsresultat på 24 miljoner. På affärsfolkets favoritavgångar, morgon och kväll, är det fullt på planen.
– Vi var bra på gång i mars och april och SJ:s tågbekymmer i vintras hjälpte oss. Vid askmolnet blev det pannkaka av den utvecklingen, men nu ser det bättre ut inför hösten.
På inrikeslinjerna råder kamp om passagerarna på varje linje. SAS, Malmö Aviation, Sverigeflyg, Norwegian och Skyways konkurrerar mot varandra i olika konstellationer. Sedan Sterling gick i konkurs hösten 2008 har konkurrenssituationen ändå stabiliserats, menar Krister Aarnio på Norwegian.
– Det sker inga stora förändringar på de stora inrikeslinjerna.
Sverige står dock långt upp på Norwegians agenda för ytterligare expansion, efter en aggressiv och inte särskilt lönsam satsning i Danmark. Frågan är bara om och när Norwegian vågar sig in i kriget på Stockholm-Göteborgsrutten mot SAS och Malmö Aviation.
Även på Bromma händer det saker. Malmö Aviations och Sverigeflygs nya code share-samarbete ska göra Bromma till ett alternativt inrikesnav till Arlanda och SAS inrikesnät. Sverigeflyg har kortsiktigt varit den största vinnaren och ökat sin yield med 8,5 procent jämfört med förra året.
– Vi har fått fler affärsresenärer som byter på Bromma till oss eller Malmö genom att resebyråer nu kan boka oss i Amadeus, säger Sverigeflygs vd Michael Juniwik.
Lågkonjunktur,  askmolnet och pilotstrejk har dock skördat offer inom inrikesflyget. Nystartade Flyglinjen mellan Bromma och Jönköping lades ner, men startade igen i augusti. I juni kom beskedet att Sverigeflyg stänger Östersundsflyg.
– Vi förlorade 20 miljoner på strejken och askmolnet.  Vi stängde Östersund för att det rann ut för mycket pengar och valde även att stänga Bornholm-Köpenhamn. Vi prioriterar vår chartersatsning i vinter till Egypten och Gran Canaria, säger Juniwik.
Skyways beslut i vintras att sälja sin operativa verksamhet till Avia Express visar tydligt inrikesbolagens desperata behov att få ner sina kostnader. Avia Express kontroversiella försök att anlita de tidigare Skywayspiloterna via bemanningsföretag ledde dock till den mest inflammerade pilotkonflikten i Sverige på flera år.
City Airline tvingades också skrinlägga sina högtflygande planer att bygga ett inrikesnät runt Landvetter som skulle ansluta till flygbolagets planerade Europaexpansion. Av tillväxtplanerna blev bara fem privatresedestinationer i Europa som startades i våras.Bergqvist håller tummarna för att återhämtningen av affärsresandet i juni håller i sig i höst. I början av september klarnar bilden.
– Osäkerheten om en ”double dip” i ekonomin finns där, men efter två besvärliga år ser det bättre ut. Och den här branschen behöver verkligen en uppgång nu!
LÄGET PÅ FLYGPLATSERNA
Vem vinner och vem försvinner?
TN har kartlagt flygbolagen som växer mest på Sveriges största flygplatser.
 
ARLANDA
Qatar på hugget
Östra Medelhavet har begåvats med flera nya linjer från Arlanda: Anadolujet, Pegasus Airlines och Royal Falcon. Men det är Qatar Airways som står för den mest spektakulära expansionen. Byte till större flygplan och dagliga avgångar från mars gör att kapaciteten fyrdubblats, från 2 000 till 8 000 flygsäten per månad.
– Vi ska vara förstahandsalternativet för resenärer till Mellanöstern och ett konkurrenskraftigt alternativ till övriga Asien. Genom att vi ändrat tidtabeller kan inte minst affärsresenärer byta smidigt till elva destinationer i Indien, Singapore och Kuala Lumpur, säger Nordenchef Günter Saurwein.
NYA FLYGBOLAG I SOMMAR/HÖST
•  Belavia (Minsk)
•  Pegasus Airlines (Istanbul)
•  Anadolujet (Istanbul, Ankara)
•  Royal Falcon (Amman, Jordanien)
•  Delta Air Lines (New York, JFK)
•  Lufthansa Italia (Milano)
NYA RUTTER
•  Blue 1 (Uleåborg)
•  Viking Airlines (3 Iraklinjer)
•  Norwegian (Edinburgh, Bergen, Aten, Helsingfors, London, München, Palermo + flera sommardestinationer i Medelhavet)
STORA KAPACITETSÖKNINGAR
•  Qatar (A319 till A330, 5 till 7 avgångar/vecka)
•  Air China (4 till 5 avgångar/vecka)
•  Lufthansa (fler avgångar Düsseldorf, Hamburg)
LANDVETTER
Easyjet skapar flygkrig
Landvetter slickar såren efter City Airlines storsatsning som frös inne. I höst kan man dock trösta sig med att British Airways återupptar sin Göteborgslinje som försvann i förra lågkonjunkturen. De får dock förbereda sig på flygkrig när lågprisjätten Easy Jet gör entré med tre linjer: London, Manchester och Berlin.
Manchester och Berlin trafikeras redan av City Airline och Air Berlin.
– På större Europalinjer ska det vara konkurrens. Det är naturligt för oss och vi brukar vinna våra fajter, säger Easy Jets kommunikationsdirektör Oliver Aust.
BA trafikerar dock Heathrow medan Easy Jet flyger på Gatwick.
– Gatwick passar oss bättre som inte har longhaultrafik, säger han.
NYA FLYGBOLAG I SOMMAR/HÖST
•  EasyJet ( London, Manchester, Berlin)
•  British Airways ( London)
NYA RUTTER
•  City Airline (Malaga,  Alicante, Barcelona, Rom, Bergen, Stavanger, Umeå)
STORA KAPACITETSÖKNINGAR
•  Lufthansa (Düsseldorf, Hamburg, München)
 
SKAVSTA
Ryanair tar det lugnt
Trafiken på Skavsta flygplats har hittills i år ökat med måttliga 2,8 procent. Just nu finns ingen plats för att Ryanair ska kunna expandera med ytterligare flygplan, så det handlar mest om att Ryanair lägger en linje här och där, nu senast Oslo, och lägger till någon ny.  Wizz Air och Fritidsresor fortsätter också att trafikera flygplatsen.
– Vi bygger om hela vår ramp så vår utmaning är att få flygplatsen att fungera under ombyggnaden. Fast helst skulle jag vilja bygga en ny terminal, för vårt gissel är att det är fullt i peaktid på morgonen, säger flygplatschef Dot Gade Kulovuori.
NYA RUTTER
•  Ryanair ( Madrid)
Källa: Swedavia, Skavsta. TN har gjort så gott vi kunnat, men kan inte garantera att vi inte missat något flygbolag eller ny linje.
 
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024