Annons:

Guldläge när stockholmshotellen ska kriga om affärsfolket

Priskrig och otrogna affärskunder. Hotellboomen i Stockholm rör om i grytan. Kunderna gnuggar händerna, medan hotellen slipar konkurrensfördelarna.

[i=484010;w440;nb;nl]
 
Under 2010 och 2011 får Stockholm drygt 1 000 nya hotellrum, en ny kongressanläggning och nya mässutrymmen. Mellan åren 2008 och 2012 kommer utbudet att ha växt med knappt 4 000 rum, en ökning med cirka 15 procent.
Siffrorna har varit ett hett diskussionsämne en längre tid. Överetablering, utbudschock, dålig lönsamhet och uselt planerad hotellboom, har olyckskorparna kraxat allt högre och pekat på den rådande lågkonjunkturen.
Pandox vd, Anders Nissen, sammanfattade läget i november 2009 i Travel News för den svenska hotellbranschen så här:
– Hotellbranschen i Sverige är på väg in i krisen, inte på väg ut ur den.
Uttalandet gjordes i samband med att Pandox presenterade sin analys för hotellåret 2010, en analys som slog fast att nedgången i Stockholm skulle landa på cirka 10 procent det här året i revpar, vilket skulle innebära marknadens lägsta siffror sedan början av 2000-talet.
Björn Arnek, branschekonom på SHR, målar också hotellens närmaste framtid i dunkla färger när Travel News talar med honom.
– Det behövs fler hotell i Stockholm långsiktigt, men vi behöver inte alla nu på en gång. Det ser bekymmersamt ut för branschen för en kort och medellång tid framöver. Allt beror förstås på hur konjunkturen kommer att utvecklas, men det är inte rimligt att tro på en snabb återhämtning. SHR ser en kombination av ökat utbud och en liten nedgång i efterfrågan. Det påverkar förstås lönsamheten. Hittills i år har priserna sjunkit med cirka 3 procent.
– Beläggningen är visserligen fortsatt okej i Stockholm, men den ligger inte på samma nivå som för två år sedan, säger Björn Arnek.
När han bläddrar i SHR:s statistik konstaterar han att under perioden april 2009–maj 2010 låg beläggningen på cirka 67 procent, att jämföra med över 70 procent 2007-2008. Botten nåddes 2003 då beläggningen låg på 60 procent.
Men den enes död är som bekant den andres bröd. För även om vi kanske inte ska vara så drastiska att tala om död i det här fallet, så finns det i alla fall några som verkligen ser framtiden an med tillförsikt – affärskunderna. Fler hotell, fler möjligheter öppnar dörrarna för lägre priser.
– Vi gnuggar våra händer och kommer självklart att utnyttja läget. Kundsidan har stora förväntningar om prisfall, säger Lambros Andréasson, seniorkonsult på konsultbolaget Sidecore och fortsätter:
– Hotellen är visserligen väldigt försiktiga med att jobba med priset som mekanism, men nu blir det ofrånkomligt. Vi kommer att få ett priskrig, det kommer vi att se till i god inköparanda.
Lambros Andréasson menar också att affärsresenärerna kommer att bli mindre trogna sina avtalshotell i och med det ökade utbudet.
– Kunderna blir mer illojala när det kommer nya hotell. För när man kan välja och vraka, jämföra priser och läge så tar man givetvis det som passar bäst. Vi välkomnar mångfalden. Dessutom har hotellen själva sett till att skaffa otrogna kunder genom sina flexibla avtalssystem. Företagen reagerar när avtalspriserna varierar över året.
Priskrig. Otrogna affärskunder. Vad säger hotellen om detta? Sam Holmberg är vd för Radisson Blu Stockholm Waterfront, som är en av de mer omtalade hotelletableringarna med tillhörande kongressanläggning i huvudstaden för närvarande.
– Jag tror inte på något priskrig för de centrala hotellen. Visst kan priserna gå lite upp och ner, speciellt när nya hotell öppnar, men nivån kommer snabbt att stabilisera sig. Möjligen kommer hotellen utanför city att få jobba mer med priserna framöver. Vi märker det på vårt eget hotell i Hammarby Sjöstad där det är ett annat tryck på priserna.
Vad tror du om kundernas lojalitet gentemot avtalshotellen framöver?
– När det finns mer att välja mellan påverkar det förstås lojaliteten.
Vad ska då Stockholmshotellen göra för att klara sig i den allt hårdare konkurrensen? Det gängse svaret när Travel News ringer runt är att ”man ska göra det man är bra på”. Eller som Martin Åkesson, chef på Courtyard by Marriot, utrycker saken:
– Håll fast vid ditt varumärke. Försök inte tillfredställa alla målgrupper.
Courtyard by Marriot öppnade på Kungsholmen i februari i år, vilket betyder att Marriotkedjan tillhör nybyggarna i Stockholm. Med sina 278 rum ska hotellet locka de allt mer sparsamma affärsresenärerna. Något man lyckats med hittills, enligt Martin Åkesson, som talar om en beläggning på 75 procent i maj och 83 procent i juni. Någon överetablering i Stockholm tror han inte på.
– Nej, det där har man pratat om i så många år, ändå ligger beläggningsgraden på ungefär samma nivå. Det är prisbilden som förändras.
Hur anpassar man sig efter prisbilden?
– Ett sätt är att öppna under lågkonjunktur. Vi anpassar kostymen efter dagens förutsättningar. Det lönar sig när högkonjunkturen kommer.
Sam Holmberg på Stockholm Waterfront menar att Stockholm behöver ännu fler hotell.
– I och med lågprisflyget blir turisterna fler. Fritidsresenärerna är ett viktigt segment för alla hotell, särskilt under lågkonjunkturer. Dessutom är Stockholm en fantastisk kongress- och eventstad, något som kommer att bli ännu tydligare när alla nya arenor är klara.
Ser du inga orosmoln på din himmel?
– Självklart är det alltid en utmaning att öppna nytt, särskilt på kongressidan där marknaden går upp och ner. Just nu är Stockholm en av de bästa kongresstäderna, men vad händer i alla andra städer? Alla satsar på kongresser. Man vet aldrig.
”Det byggs inte bara för mycket, det byggs också fel”, är ett vanligt återkommande argument när skeptiker pratar om huvudstadens hotellutveckling. De vill se både fler lyxhotell och fler budgethotell.
Sam Holmberg på Radisson Blu Stockholm Waterfront säger:
– Stockholm saknar lyxhotell. Utbudet måste bli bredare. Allt handlar om att kunna profilera sig, att hitta sin nisch. De som gör det klarar sig bäst.
    
Hotellnyheter i urval
Elite Hotel Marina Tower öppnade i februari i år med 186 rum. Ligger vid Saltsjöquarn.
Courtyard by Marriot öppnade på Kungsholmen i februari i år med 278 rum. 
 The Stockholm Waterfront Congress center öppnar i januari 2011 med ett kongresscenter med plats för 3 000 personer och hotell med 414 rum.
Ligger granne med Stadshuset.
Femstjärniga Nobis Hotel med 200 rum öppnar på Norrmalmstorg vintern 2010/2011.
Scandic Stockholm öppnar hösten 2011 i korsningen Vasagatan/Kungsgatan mitt i Stockholm. Drygt 400 rum och konferensfaciliteter.
Scandic Kista med 400 rum stod klart 2009.
Park Inn Hammarby sjöstad öppnade nyligen. 178 rum 10 minuter från centrala Stockholm.
Story Hotel, nytt koncept vid Stureplan, öppnade i mars 2009. 82 rum.
Designhotellet Hotel Skeppsholmen slog upp dörrarna till sina 80 rum i oktober 2009.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024