Annons:

Så ska svensk turism växa

Ett nationellt destinationsutvecklingsbolag startas i september, som ska hjälpa svenska resmål att bli exportmogna och attraktiva för utländska turister.

Det är resultatet av en ny strategi för besöksnäringen. Bakom arbetet står bland andra Svensk Turism, SHR, Svensk Handel, SLAO,  Visit Sweden och Tillväxtverket.
– Vi har ett antal destinationer som verkligen attraherar utländska gäster, som storstäderna, Åre och delar av Lappland. Men det räcker inte. Destinationer som ”bubblar” behöver ytterligare hjälp med destinationsutveckling för att få internationell konkurrenskraft, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.
Arbetet har mynnat ut i en konkret modell, en hjälp till självhjälp, från analys, dialog mellan besöksnäringsföreträdare till implementering. Målet är att svensk turism ska omsätta 500 miljarder kronor år 2020 jämfört med dagens 252 miljarder.
– Men det kräver att vi i näringen kavlar upp ärmarna och att politiker är beredda att stödja näringen, säger Magnus Nilsson, ordförande i Svensk Turism.
Besöksnäringen hoppas på stöd från staten för finansiering av det nya bolaget, men strategidokumentet lämnas inte över till regeringen förrän efter valet.
Något förvirrande blev det  under Almedalsveckan. Dagen före Svensk Turisms presskonferens höll näringsminister Maud Olofsson pressträff tillsammans med RTS om 3,5-miljonerssatsningen på ett nationellt tillväxtcenter för resenäringens företagare. Båda parter menar dock att initiativen om destinationsutvecklingsbolag och RTS tillväxtcenter inte konkurrerar med varandra.
– Om det här sköts rätt kan de gå hand i hand. Vi drar de stora penseldragen och RTS fokuserar på småföretagarna inom näringen, säger Magnus Nilsson.
Anledningen till att RTS inte deltagit i arbetet om en nationell strategi beror enligt vd Jan Lundin inte på någon konflikt med Svensk Turism.
– Vi jobbade oss igenom de här frågorna för fem, sex år sedan och arbetar operativt med dem varje dag. Men jag är glad att de stora organisationerna har kommit i kapp och att resultatet är så konkret.
KATARINA MYRBERG

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024