Annons:

Resebyråer ogillar Mr Orangeköp

Internetresebyrån Travelpartners köp av Mr Orange har väckt starka känslor bland teknologibolagets resebyråkunder. Resia gick i taket och Flygpoolen, som är en direkt konkurrent till Travelpartner, menar att det är tveksamt om de i framtiden finns kvar som kund hos Mr Orange.

– Det är ingen lustig situation och det hade varit bättre om någon annan hade köpt bolaget. Vi kommer att titta på alternativ, säger Patric Wagenknecht, vd för Flygpoolen.
De negativa reaktionerna beror på oron att Travelpartner kommer att få tillgång till mycket detaljerad kunskap om konkurrenternas trafik via Mr Oranges flygmotor, som är spindeln i nätet när det gäller resebyråkundernas internetförsäljning. Travelpartner har försäkrat Mr Oranges kunder om att dotterbolaget kommer att drivas helt skilt från Travelpartner och att affärskritisk information om resebyråer stannar inom Mr Orange.
– Vi tar deras oro på allvar och för en dialog med Mr Oranges kunder. Men det är också så här som marknaden ser ut i dag, där samarbetspartners även är konkurrenter. Amadeus äger Travellink och vi säljer SAS samtidigt som SAS direktförsäljning är en av våra största konkurrenter, säger vd Mattias Sesemann.
Största oron finns hos resebyråer med internet som huvudsaklig distributionskanal.
– Man undrar ju hur de ska kunna ha vattentäta skott, det är ju ändå ett ganska litet bolag, säger Patric Wagenknecht.
Resia, vars onlineförsäljning uppgår till 5 procent, reagerade vad TN erfar kraftigt negativt när uppköpet offentliggjordes, men när TN talar med marknads- och försäljningsdirektör Bo Jacobsson tonar han ner kritiken.
– Det är marknadens villkor som vi inte kan påverka, även om vi hellre önskat att Mr Orange varit kvar i egen ägo.

Överväger ni att byta teknikleverantör?
– Våra leverantörsrelationer är ingen diskussion vi för i medierna.
I praktiken kan det dock vara svårt för många resebyråer att lämna Mr Orange, som har en dominerande ställning inom sitt segment i Norden. För en internetresebyrå är alternativet att utveckla ett eget system. Etravelis köp av Travelpartner (se sid 11) skapar också nya frågor hos resebyråerna.
– Mr Orange fortsätter sin verksamhet precis som vanligt tillsammans med sin vd Markus Alderbäck, säger Etravelis vd Ralph Axelson.

 

KATARINA MYRBERG

 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024