Annons:

Scandic satsar på Sverige

Scandic stuvar om i sin organisation och bryter ut Sverigeverksamheten för att få mer fokus på de enskilda hotellen och i förlängningen högre lönsamhet.

– I den centraliserade organisation som Scandic haft är det lätt att det blir ett gap mellan hotelldirektörerna och koncernledningen. Frågor som är livsviktiga för Scandic Continental, Anglais och Karlskrona har inte alltid kunnat tas om hand av koncernledning-en, säger Sverigechef Joakim Nilsson, som tillträdde för ett år sedan.
Nu har han rekryterat en svensk ledningsgrupp omkring sig, där de flesta inte kommer från hotellbranschen.
– Jag tror att det blir en bra mix, för i den utökade ledningsgruppen ingår våra distriktsdirektörer som är gamla hotellrävar, säger Joakim Nilsson.
Scandics svenska verksamhet står för ungefär hälften av omsättningen och resultatet.
Fokus för den nya Sverigeorganisationen blir att utveckla service, revenue management och bli bättre på att skryta med sitt miljöarbete.
– Vi är inte bara bäst i Sverige och Europa, vi är faktiskt världsmästare inom hotellvärlden på miljö. Men vi har varit dåliga på att berätta vad vi gör.
Mer avancerad revenue management inom hotellkedjan står också överst på Sverigechefens agenda, där han menar att intäkts-optimering handlar om mycket mer än att öppna och stänga olika prisklasser.
– Den måste vara mer långsiktig där vi ser vilken kundmix vi behöver för att kunna maximera yielden. Men hotellvärlden är ofta mycket här och nu, vi måste bli bättre på att blicka lite mer framåt.
Scandic i Sverige befinner sig i en kraftig expansionsfas under nya ägaren EQT. I år har ett nytt hotell i Karlskrona invigts och tidigare Stay At-anläggningen i Malmö har införlivats och blivit Scandic Malmö City. De 73 hotellen blir 75 när Grand Central på Vasagatan och Victoria Tower i Kista öppnas nästa höst.
I Stockholm kommer kampen om hotellkunderna att bli hård, men Joakim Nilsson kan ändå glädja sig åt den förvånansvärt snabba återhämtningen på hotellmarknaden i Sverige efter finanskris och lågkonjunktur. I augusti levererade 60 av de 73 hotellen högre beläggning, högre revpar och högre resultat än ifjol.

 

KATARINA MYRBERG

 

Kommentarer är stängda.

Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Reseproducent/projektledare till Travel Team
Sista ansökningsdag:
15 maj 2024