Botniabanan mellan Kramfors och Umeå beskrivs som en jätteflopp och trots att trafiken varit igång i två månader dras den med stora problem, skriver DN enligt Expressen. Av 140 avgångar i oktober har 62 blivit inställda.
Orsaken till problemen är bland annat att signalsystemet inte fungerar.
– Nästan varje tur har det varit något fel. När signalsystemet inte fungerar går nödbromsen, utan att föraren kan göra någonting. Det är naturligtvis helt vansinnigt, säger Michael Almenäs, vd för operatören Botniatåg AB, till Dagens Nyheter.
När det närmade sig invigning av Botniabanan protesterade operatörerna, men de fick inget gehör. Trots att tågbanan inte var färdigtestad ville Trafikverket inviga den i augusti.
Orsaken till problemen är bland annat att signalsystemet inte fungerar.
– Nästan varje tur har det varit något fel. När signalsystemet inte fungerar går nödbromsen, utan att föraren kan göra någonting. Det är naturligtvis helt vansinnigt, säger Michael Almenäs, vd för operatören Botniatåg AB, till Dagens Nyheter.
När det närmade sig invigning av Botniabanan protesterade operatörerna, men de fick inget gehör. Trots att tågbanan inte var färdigtestad ville Trafikverket inviga den i augusti.