Annons:

”Designfel kan ha orsakat superjumbohaveri”

I Qantas allvarligaste incident någonsin kan ett designfel ha orsakat motorfelet, säger flygbolagets chef Alan Joyce. - Vi tror att det här troligen är ett materiellt misslyckande eller något slags designproblem.

När Qantas köpte sina sex superjumbor av Airbus beställde man motorer från Rolls Royce. Singapore Airlines är det enda andra flygbolag i världen som har superjumbor utrustade med samma motorer eftersom Emirates, Air France och Lufthansa valde andra motorer.
 
I augusti förstördes en annan Rolls Royce-motor, designad för Boeings försenade Dreamliner, under ett test i England. Denna motor hörde till samma serie av motorer, Trent, som den som exploderade på Qantas-flyget igår. En Rolls Royce-motor på ett annat Qantas-plan, en 747-400, exploderade i augusti under en flygning mellan San Francisco och Sydney och spillror skrapade upp hål i motorhöljet.
”En grundläggande regel i jetmotordesign är att alla interna fel ska avgränsas inom sitt skal, som är förstärkt för det syftet. Hett, flygande spillror är ett allvarligt hot mot både vingarna, där de största bränsletankarna är, och flygplanskroppens hölje som skyddar kabinen”, skriver Condé Nasts redaktör Clive Irving.
”Video inspelad av en passagerare på flyg 32 visar hur nära katastrof superjumbon var: Den visar splitterskador på vingarna. Passagerarna var tvungna att uthärda över en timme i luften medan kaptenen dumpade bränsle innan han nödlandande i Singapore, med en full bränsletank är A380 för tung för att landas.”
 
Passagerare på det olycksdrabbade flygplanet säger också att en annan motor inte kunde stängas av när planet väl kommit ner på landningsbanan, vilket skapade oro över att motorn kunde tända eld på spillt bränsle från den förstörda motorn.
– Trots att alla lampor var avslagna, att allt var avslaget, kom ett muller från planet. Då kom kaptenen ut och sa ”Vi ber om ursäkt. Som ni säkert kan se stängs inte en av våra motorer av men vi häller nu vatten i den för att stoppa den”, säger passageraren James Henderson till australisk radio.
Qantas koncernchef Alan Joyce bekräftar detta och säger att man även utreder orsakerna bakom detta.
 
Även Singapore Airlines ställde in sina flygningar med flygplansmodellen efter Qantas nödlandning. Singapore Airlines superjumboflotta har samma motorer som Qantas, och tillverkaren Rolls Royce rekommenderade säkerhetskontroller av motorerna efter att de två flygbolagen ställt sina plan.
 
I dag återtog Singapore Airlines sina elva A380:or i trafik efter att säkerhetskontrollerna inte visat på några oegentligheter. Qantas superjumbor är även fortsatt tagna ur trafik.
– Qantas ingenjörer tillsammans med ingenjörer från Rolls Royce och Airbus har arbetat genom natten och kommer att fortsätta att arbeta dygnet runt tills vi får veta exakt vad som hände, säger Qantas talesman Olivia Wirth, enligt ATWOnline.
 
Airbus och Rolls Royce förlorade tillsammans över 1,5 miljarder dollar i marknadsvärde under torsdagen.

Kommentarer är stängda.

Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024