Annons:

Topptänkare till TN Studio: ”Företag har ingen koll på unga”

Kontroversielle professorn Alf Rehn är rankad som topptänkare i The Times och Forbes, och har järnkoll på vad dagens unga generation kommer att kräva av framtidens företag. Den 29 november är han huvudtalare vid Travel News Studios stora höstseminarium.

Travel News tog pulsen på Alf Rehn, som är kontroversiell professor i management och organisation vid Åbo Universitet.
Vad är största utmaningen för företagen som vill nå de unga?
– Jag forskar mest på 15-åringar och yngre, som hanterar digitala medier och internet fullständigt. För dem är det självklart att vara med att sätta sitt eget fingeravtryck på allt de köper och konsumerar.
Men är inte varje ny generation en utmaning?
– Internet har förändrat förutsättningarna radikalt. Min generation, och jag är 38, är den sista som köper vad som erbjuds och är glada och nöjda med det. Till skillnad från min grabb, som kollar in vad som går att köpa i en butik, ser vad som inte är coolt och så går han hem och hittar något helt annat på nätet. Det är ett annorlunda tankemönster.
Hur bra koll har företagen?
– Inte särskilt bra. Resebranschen har faktiskt adopterat det nya tankesättet rätt bra. Men det sista man kan göra är att luta sig bakåt och vara glad och nöjd.
Du är 38 år och redan professor, hur har du hunnit med?
– Jag blev professor i management och organisation vid Åbo universitet när jag var 31. Då var jag ung. Det enda jag var duktig på som liten var att ha en annan åsikt än alla andra och då var alternativen två: antingen att bli akademiker eller kriminell.Jag var inte smart nog att bli intelligent diamanttjuv, så jag blev forskare.
I din nya bok skriver du att företag måste överge kramgoa kreativitetsprocesser och våga det läskiga och farliga. Hur menar du?
– Boken är en uppgörelse med trevliga och snälla kreativitetsprocesser. Den sanna kreativiteten frigörs när folk ser skräckscenarier i vitögat. Det är då du vågar omvärdera ditt sätt att arbeta.
 
 
HETT STARTFÄLT PÅ TRAVEL NEWS STUDIO
Även Googles Sverige-vd Stina Honkamaa, digitala medieexperten Ulrika Rudqvist och employer branding experten Anna Dyhre medverkar vid Travel News Studios seminarium den 29 november.
Seminariet inleds med lunch kl 12. Programmet, som även inkluderar en högprofilerad branschpanel med bland andra Per Lydmar och Tickets Göran Grell, kretsar runt de krav den unga, digitala generationen kommer att ställa på resebranschen framöver.
Information och anmälan på travelnews.omevent.se

Kommentarer är stängda.

Ticket Privatresor söker Junior Product Manager
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024
Konferenssäljare med inriktning utveckling!
Sista ansökningsdag:
1 maj 2024
Vector Nordic söker operativ VD!
Sista ansökningsdag:
30 april 2024
Innesäljare till Stockholm Meeting Selection AB
Sista ansökningsdag:
9 maj 2024